لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۵

سازمان‌ها: ملل‌متحد ۱۱ جناح‌ را شامل لیست مسئولان خشونت علیه اطفال کند


در حالیکه بر اساس گزارش‎ها خشونت‎های جدی علیه اطفال در جنگ جاری افغانستان صورت می‎گیرد، یک شبکه از سازمان‌های ‎که در بخش حفاظت از اطفال در جنگ‎ها تحقیقات می‎کند، از سرمنشی ملل‌متحد خواسته‎است، یازده جناح مختلف را شامل لیستی کشورها و گروه‌های مسلح سازد که مسئول خشونت‎های جدی علیه اطفال اند.

گروه نظارت از وضعیت اطفال در جنگ‎ها، چند کشور و گروه به‌شمول ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن را درین لیست اضافه کرده‎است.

نام این ائتلاف سال گذشته بعد از آن از سوی بان کی مون سرمنشی پیشین ملل‌متحد ازین لیست خارج شد که عربستان و حامیانش هشدار دادند که تمویل چندین برنامه ملل‌متحد را متوقف خواهند کرد.

این گروه نظارتی همچنان خواهان شامل شدن نیروهای دفاعی اسرائیل در این لیست شده‌بود، جانبی‌که نام آن بعد از لابی‌گری زیاد حکومت اسرائیل و امریکا در سال ۲۰۱۵ درج این لیست نشد.

شبکه سازمان‎های مدافع حقوق اطفال در جنگ گفته‎است قوای اسرائیلی به سبب کشتن و زخمی کردن اطفال در حملات‌شان بر مکاتب و شفاخانه‎ها در غزه و کرانه غربی باید شامل این لیست گردند.

این شبکه از سازمان‎های نظارت کننده اطفال در جنگ که یک شبکه بشری است و در سال ۲۰۰۱ ایجاد شده بود، همچنان توصیه کرده‎است، گروه‎های مسلح جنوب تایلند را به سبب حملات بر مکاتب و شفاخانه‎ها، حزب ماویست هند را به دلیلی استفاده اطفال در جنگ و نیروهای دفاعی و امنیت افغان و ملیشه‎های حامی حکومت افغانستان را به سبب جلب و جذب اطفال در خطوط جنگ و کشتن و زخمی کردن اطفال، شامل این لیست کند.

در این حال صندوق اطفال ملل‌متحد یا یونیسف در افغانستان از خشونت‎های جدی علیه اطفال در جریان جنگ افغانستان از سوی جوانب دیگری که در این لیست شامل اند عبارتند از بعضی نیروهای مسلح در عراق، لیبیا، سودان جنوبی و طالبان پاکستان.

این گروه نظارتی همچنان از ملل متحد خواسته‎است، معلومات در مورد گروه‌ها در افغانستان، کانگو، عراق، سومالیا، سوریه، فیلیپین، بروندی، اوکراین و فلسطین را نیز برای احتمال شامل شدن آن‎ها در لیست سال آینده، جمع‌آوری کند.

لیست سالانه سرمنشی ملل‌متحد در مورد اطفال و جنگ‎های مسلحانه که حاوی یک لیست سیاه از خشونت کننده‌گان علیه اطفال می‎باشد هر سال در ماه می یا جون منتشر می‎شود.

لیست سال گذشته در آغاز، حاوی ۹ قوای حکومتی، کشورها و ۵۱ گروه مسلح بود که تخطی‎های جدی را علیه اطفال در سال ۲۰۱۵ مرتکب شده بودند.

XS
SM
MD
LG