لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

احمدزی: امیدواریم تا آخر هفته آینده موعد برگزاری انتخابات اعلان شود


رئیس کمیسیون مستقل انتخابات می‎گوید، اکنون زمان آن فرا رسیده تا روند برگزاری انتخابات عادلانه و شفاف در افغانستان، تسریع بخشیده شود.

نجیب الله احمدزی که با رادیو آزادی صحبت می‎کرد گفت تا آخر هفته آینده موعد برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورای‎های ولسوالی‎ها اعلان می‎شود.

احمدزی گفت:

"من امیدوار هستم که تا آخر هفته آینده موعد برگزاری انتخابات معلوم شود و انتخابات آینده خیلی شفاف، بی طرف و عادلانه در سراسر افغانستان برگزار خواهد شد و انتخابات خوبی خواهیم داشت.

یک خانم رای دهنده افغان.
یک خانم رای دهنده افغان.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اضافه کرد، اکنون که رئیس دارلاشای کمیسیون انتخابات تعیین شده و رئیس جمهور افغانستان طی یک فرمان تقنینی، تعدیل ماده قانون ثبت احوال نفوس را توشیح کرده، آن‎ها کار روی برگزاری انتخابات را تسریع می‎بخشند.

با تعدیل ماده قانون ثبت احوال نفوس علاوه بر مشخصات فردی، کلمه افغان به عنوان ملت و قومیت افراد نیز در تذکره الکترونیکی ذکر خواهد شد و مشکل توزیع تذکره الکترونیکی حل می‎گردد.

حکومت افغانستان می‎گوید، توزیع تذکره‎های الکترونیکی یکی از مشکلات جدی در خصوص عدم دسترسی به ارقام دقیق از نفوس این کشور را، حل می‎کند.

نجیب الله احمدزی درادامه صحبت خود گفت، هرچند، توزیع تذکره الکترونیکی زمان گیر است، ولی این امر در برگزاری انتخابات شفاف کمک می‎کند.

در اینجا سوال مطرح می‎گردد که اکنون چه چالش‎های در برابر کمیسیون مستقل انتخابات جهت برگزاری انتخابات موجود اند؟

دور کاری اعضای ولسی جرگه کنونی در ماه سرطان سال ۱۳۹۴ هجری شمسی باید پایان می‎یافت.
دور کاری اعضای ولسی جرگه کنونی در ماه سرطان سال ۱۳۹۴ هجری شمسی باید پایان می‎یافت.

احمدزی در ادامه صحبت خود این مشکلات را در دو نکته خلاصه ساخته افزود:

"ما حدود ۷ هزار حوزه انتخاباتی داریم که باید آن را ارزیابی کنیم. اکثریت این حوزه‎ها در منازل شخصی موقعیت دارند که ما می‎خواهیم آن را در محلات عام المنفعه انتقال دهیم تا مردم به آسانی به آن دسترسی داشته باشند. این اولین کار ماست و دوم تهیه فهرست شفاف رای دهندگان می‎باشد که خیلی مهم است. این دو کار عمده به شمار می‎رود که ما پیش از انتخابات آن را انجام خواهیم داد."

پیشتر از این، رفیع الله بیدار عضو کمیسیون مستقل انتخابات در مورد این چالش‎ها به رادیو آزادی گفته بود که مشوره روی مسئله حوزه‎های انتخاباتی، اعتباردهی کارت‎های گذشته و توزیع کارت‎های جدید، تهیه فهرست رای دهندگان و همچنان حمایت‎های لازم مالی و لوژستیکی از جمله مشکلاتی می‎باشند که این کمیسیون پیش از برگزاری انتخابات آن را باید حل کند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا زمینه امنیت برای برگزاری انتخابات را فراهم نمایند.

دور کاری اعضای ولسی جرگه کنونی در ماه سرطان سال ۱۳۹۴ هجری شمسی باید پایان می‎یافت، اما به منظور آوردن اصلاحات در نظامی انتخاباتی، برگزاری انتخابات ولسی جرگه تاکنون به تعویق افتاده‎است.

XS
SM
MD
LG