لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

لیوال: اراده سیاسی مردم قبایل آنطرف دیورند جهت سرنوشت شان مهم است


وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان می‎گوید، حکومت به همه تصامیم مردم قبایلی اطرف خط دیورند که به نفع آنان تمام شود ارج می‎گذارد.

سرپرست این وزارت، اراده سیاسی مردم قبایلی آنطرف خط دیورند در مورد سرنوشت شان را مهم می‎خواند.

غفور لیوال سرپرست این وزارت روز جمعه در واکنش به تصویب پلان تازه پاکستان در مورد مناطق قبایلی به رادیو آزادی گفت، تصمیم در این زمینه بستگی به اراده سیاسی مردم قبایلی دارد و تصمیم آنان به حکومت افغانستان مهم است.

آقای لیوال می‌گوید، اختلافات میان برخی احزاب سیاسی و مردم در مناطق قبایلی در برابر این پلان پاکستان موجود می‎باشد که به گفته وی با موجودیت اختلافات این پلان به نفع مردم قبایلی نیست.

لیوال: حکومت افغانستان قبایلی‌ها را مردم خود می‌خواند.
لیوال: حکومت افغانستان قبایلی‌ها را مردم خود می‌خواند.

او افزود:

"حکومت و مردم افغانستان این قضیه را از نزدیک نظارت می‎کنند، حکومت افغانستان قبایلی‌ها را مردم خود می‌خواند، اگر اراده این مردم رهایی از وضعیت موجود باشد به نظر من حکومت افغانستان به آن احترام خواهد کرد."

آقای لیوال این اظهارات را در حالی مطرح می‎کند که کابینه پاکستان پلان اصلاحات مناطق قبایلی که در آن طرف خط دیورند قرار دارند را تصویب کرد.

سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم و رئیس کمیته اصلاحات پاکستان روز پنجشنبه پس از تصمیم کابینه در اسلام آباد گفت، این پلان تا پنج سال آینده تطبیق و مناطق قبایلی با ایالات خیبر پشتونخوا مدغم خواهند شد.

با این اقدام حاکمیت فدرالی این مناطق سلب و صلاحیت‌های محاکم پاکستان بالای آن گسترش خواهد یافت.

این پلان اصلاحات که دارای ۲۴ مورد عمده می‎باشد ایجاد نمایندگی پارلمانی برای قبایلیان و پایان دادن به قوانین مجازات دسته جمعی که از زمان استعمار بریتانیا در آنجا نافذ بود را در بر می‎گیرد.

جرگه سران قبایل
جرگه سران قبایل

اسفندیار ولی‌خان رئیس حزب عوامی نشنل، این تصمیم کابینه پاکستان در مورد اصلاحات قبایلی را مبهم خوانده گفته‎است که پس از مشوره پاسخ خواهد داد.

اما سناتور عثمان کاکر عضو این حزب به بخش رادیو مشال، رادیو آزادی گفته‎است که تصمیم کابینه پاکستان در مورد اصلاحات قبایل دشمنی با پشتون‌هاست.

در عین حال نذیر احمدزی عضو کمیسیون کوچیان، قبایل و مهاجرین ولسی جرگه افغانستان می‎گوید که این نوع تصامیم حکومت پاکستان حساسیت برانگیز خواهد بود.

احمدزی: تا زمانی‎که در مورد خط دیورند تصمیم اتخاذ نگردد این نوع تصامیم حساسیت برانگیز است.
احمدزی: تا زمانی‎که در مورد خط دیورند تصمیم اتخاذ نگردد این نوع تصامیم حساسیت برانگیز است.

او افزود:

"تا زمانی‎که در مورد خط دیورند تصمیم اتخاذ نگردد این نوع تصامیم حساسیت برانگیز است، تا زمانی‎که مسئله ما حل نشود این تصمیم را رد می‎کنم و این تصمیم به نفع قبایل هم نیست و به پاکستان نیز ضرر می‎رساند."

به گفته آقای احمدزی نشست‌های اعتراضی در مناطق قبایلی علیه این تصمیم پاکستان جریان دارد و چنین تصامیم از سوی حکومت پاکستان برای آنان قابل قبول نمی‌باشد.

در این حال برخی از آگاهان افغان به این باور اند که سکوت حکومت افغانستان در زمینه سرنوشت خط دیورند زمینه را به همچو تصمیم‌گیری‌های پاکستان هموار ساخته‎است.

جمال‌الدین بصیر آگاه مسایل بین المللی می‎گوید، حکومت باید سرنوشت خط دیورند را معلوم و علیه چنین تصامیم پاکستان موقف رسمی اتخاذ کند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG