لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

تبصره روزنامه‎های چاپ کابل در مورد اقدامات اخیر پاکستان


روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتری مطالب و تبصره‌های خود را در باره موقف پاکستان در مورد مناطق قبایلی و نوشتن واژه‌های دین، ملت و قوم در تذکره‌های الکترونیکی نوشته‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا در سرمقاله اش نوشته‌است که پس از حمله بالای زیارت لعل شهباز قلندر در ایالت سند پاکستان، این‌کشور دست به اقدامات متعدد زده‌است.

در سرمقاله آمده‌است که راه‌های رفت و آمد با افغانستان بسته شد و پاکستان مسئول این حملات نیز گروه‌های مخالف مسلح را دانست که به گفته این‌کشور در افغانستان به سر می‌برند.

در سرمقاله همچنان آمده‌است که پس از چندین حمله انتحاری و انفجاری در پاکستان این‌کشور بالای مناطق سرحدی افغانستان یکبار دیگر حملات راکتی اش را آغاز کرد.

سرمقاله نویس می‌گوید که بر علاوه این اقدامات حالا کابینه پاکستان تصمیم گرفت که مناطق قبایلی در مدت پنج سال با ایالت خیبر پشتونخوا مدغم خواهد شد.

سرمقاله نویس می‌گوید، خاموشی حکومت افغانستان در این زمینه نگران کننده بوده و معنی آن این‌است که به منافع مردم فکر نمی‌کند و به بازی‌های خطرناک پاکستان توجه ندارد.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت نیز سرمقاله اش را به همین موضوع اختصاص داده و گفته است که پاکستان با این کارش سعی می‌کند زمینه را برای رسمی ساختن خط فرضی دیورند فراهم سازد.

سرمقاله نویس گفته‌است، این‌که اقدامات اخیر پاکستان چه سود و زیان‌های دارد بحث جداگانه است اما آنچه مهم می‌باشد موقف حکومت افغانستان در این مورد است.

سرمقاله نویس به نقل از سرپرست وزارت قبایل و سرحدات نوشته است که این اقدامات پاکستان بالای مردم افغانستان تأثیر گذار نبوده و آنان هرگز خط دیورند را به رسمیت نمی‌شناسند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد سرمقاله اش را به درج واژه‌های دین، ملت و قوم در تذکره‌های الکترونیکی اختصاص داده‌است.

در سرمقاله آمده‌است که پس از بحث‌های جدی محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان توانست که تعدیل در ماده ششم قانون ثبت احوال نفوس را طی فرمانی تقنینی توشیح کند.

سرمقاله نویس می‌گوید،خواست مردم نیز این بود که کلمات دین، ملت و قوم در تذکره‌های الکترونیکی گنجانیده شود و خوشبختانه این خواست در تذکره های الکترونیکی کاملاً در نظر گرفته شد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG