لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۶

رستمی: به مشکلات مردم نیمروز، غور و بادغیس رسیدگی می‌شود


کمبود آب آشامیدنی، نبود راه‌های معیاری مواصلاتی، نبود مراکز صحی و تعلیمی از مشکلات اساسی در ولایات نیمروز، غور و بادغیس شمرده می‌شوند.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات روز شنبه در نشست سخنگویان در کابل گفت، پس از سفر وزرای احیای و انکشاف دهات، فواید عامه و شهرسازی و مسکن معلوم گردید که مردم این سه ولایت به مشکلات زیادی از جمله کمبود آب آشامیدنی رو به رو هستند.

آقای رستمی همچنان گفت، وزارت احیای و انکشاف دهات تلاش می‌نماید تا از طریق برنامه میثاق شهروندی تا ۴ سال آینده با تطبیق بیشتری پروژه‌ها دسترسی مردم دهات به آب آشامیدنی را از ۵۸ در‌صد به بالاتر از ۷۶ درصد برساند.

اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات
اکبر رستمی سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات

وی گفت:

" بزرگترین مشکلات که در حقیقت ولایات غور، بادغیس و نیمروز که تا حدی شبیه هم است کمبود آب آشامیدنی، در سطح روستاها، کمبود راه‌های مواصلاتی مراکز صحی و تعلیمی از مهمترین چالش‌های این سه ولایات بود که در نشست‌های بزرگان با سه وزیر در جریان گذاشته شده‌است."

دوشنبه هفته گذشته وزرای فواید عامه، شهرسازی و مسکن و احیای و انکشاف دهات به ولایات نیمروز، بادغیس و غور سفر کردند.

به اساس معلومات سخنگویان این وزارت‌ها، هدف این سفر نظارت و بازدید از پروژه‌های بازسازی، به بهره برداری سپردن برخی پروژه‌های انکشافی و بررسی مشکلات مردم آن ولایات بود.

آقای رستمی می‌گوید، وزارت احیا و انکشاف دهات در جریان دو سال گذشته ۲۸ هزار منبع آب صحی را در سراسر کشور ایجاد کرده که زمینه دسترسی بیشتر از ۳.۳ میلیون تن را به آب آشامیدنی فراهم کرده‌است.

به گفته سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، این وزارت در سال جاری پروژه‌های آبی را افزایش داده و بیشتر این پروژه‌ها در ولایات نیمروز، بادغیس و غور تطبیق می‌شود.

از سوی هم نیلوفر لنگر سخنگوی وزارت شهرسازی و مسکن می‌گوید، پلان‌های شهر سازی در این سه ولایت غیر قانونی بوده و ساختمان‌ها بدون پلان در آنجا اعمار گردیده‌اند.

خانم لنگر می‌گوید، این وزارت تلاش می‌نماید تا با تطبیق پروژه‌ها مشکلات مردم ولایات نیمروز، غور و بادغیس را حل نماید.

وی گفت:

" برنامه‌های وزارت شهر سازی و مسکن در این سه ولایت بخاطر برآورده ساختن مشکلات و نیازمندی‌های مردم طی پروسه روند انتقال پروژه‌های ساختمانی بیشتر از این خواهد شد و با اضافه شدن پروژه‌های ساختمانی مشکلات حل خواهد شد."

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که مردم در ولایات دور دست همواره از عدم تطبیق پروژه‌های انکشافی و غیر متوازن بودن این پروژه‌ها در ولایات و قریه‌های دور دست شکایت کرده‌است.

از سوی هم مهدی روحانی سخنگوی وزارت فواید عامه مشکلات مردم در این سه ولایت را تائید کرده می‌گوید که این وزارت تلاش می‌نماید تا با راه اندازی پروژه‌های انکشافی مشکلات مردم از ناحیه راه‌های مواصلاتی را حل نماید.

وی گفت:

" وزارت فواید عامه نه تنها متوجه شاهراه‌های اساسی افغانستان است بلکه همکاری می‌کند بطور مثال سرک‌های داخل شهر زرنج ، سرک‌های داخل شهر غزنی، هرات، بادغیس غور و بلخ و برخی ولایات دیگر را اعمار می‌نماید."

آقای مهدی می‌گوید، کار اعمار پروژه بزرگ سرک حلقوی زرنج با هزینه ۹۹۳ میلیون افغانی و سرک زرنج - سرشیله با هزینه ۱۹۰ میلیون افغانی آغاز گردیده و تلاش برای ساخت سرک‌ها در مناطق دیگر نیز به شدت جریان دارد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG