لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۴

عرفان: عملیات "ردالفساد" پاکستان برای انتقال تروریستان به افغانستان است


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که پاکستان عملیات نظامی موسوم به "ردالفساد" را بخاطر از بین بردن تروریستان آغاز نکرده بلکه سعی می‌کند با این کارش ذهنیت منفی جهانیان در قبال این‌کشور تغییر یابد.

هیئت اداری ولسی جرگه می‎گوید که پاکستان تلاش می‌کند با وارد کردن فشار بالای گروه‌های تروریستی و مخالفین مسلح حکومت افغانستان آنان از آن‌کشور به افغانستان منتقل شوند.

عرفان الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه افغانستان
عرفان الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه افغانستان

عرفان‌الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه روز یکشنبه به رادیو آزادی در این مورد گفت:

"دلایلی که این عملیات راه اندازی شده از سوی پاکستان همین خواهد بود که یا فشار وارد کنند بالای مخالفین حکومت افغانستان حتی طالبان پاکستانی که بیایند به طرف افغانستان آن ملامتی که بدوش پاکستان است از آن کاسته شده و پاکستان به مردم دنیا بگوید که ما عملیات را آغاز کردیم و مخالفین را از خاک خود بیرون راندیم و فکر کنم که این تنها یک بهانه است برای شانه خالی کردن."

آقای عرفان می‌گوید پیش از این نیز عملیات‌های نظامی مشابه به هدف سرکوب کردن گروه‌های تروریستی در پاکستان راه اندازی شده اما وی می‌گوید که نتیجه مثبت نداشته است.

اخیراً پس از وقوع چندین حمله تروریستی در پاکستان اردوی آن‌کشور اعلام کرد که عملیات نظامی موسوم به ردالفساد را در آن کشور علیه تروریستان آغاز کرده‌است.

گزارش‌ها می‌رسانند که در نتیجه راه اندازی این عملیات تا حال، صدها خانه، مدارس دینی و دکان‌ها تلاشی شده و شماری از افراد به بنیاد شک توسط نیروهای پاکستانی بازداشت گردیده که صدها افغان نیز شامل آنان می‌باشند.

پاکستان پیش از این عملیات‌های نظامی را زیر نام راه نجات در وزیرستان جنوبی، درغلم بیا درغلم، راه راست در سوات و ضرب عضب در وزیرستان شمالی و خیبر ایجنسی راه اندازی کرده‌است.

اما به باور کارشناسان افغان این عملیات‌ها نتایج مثبت نداشته، بلکه در جریان آن‌ها تنها افغان‌های مهاجر و پشتون‌های مقیم در آن‌جا ها سرکوب شده‌اند.

در این حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که پاکستان باید این‌بار به‌گونه صادقانه عمل کرده و تمام گروه‌های تروریستی را بدون تفکیک از بین ببرد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت می‌گوید، اگر پاکستان واقعاً لانه‌های تروریستان را هدف قرار دهد جنگ جاری در افغانستان نیز خاتمه می‌یابد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزیری گفت:

"امید ما این است که آن‌عده از گروه‌های تروریستی که در پاکستان موجود بوده و در آن‌جا پناهگاه دارند و از آن‌جا به افغانستان منتقل می‌گردند آن‌ها را سرکوب کند، میان تروریست خوب و بد تفکیک نکند، اگر تمام تروریستان در پاکستان سرکوب شوند من مطمئن استم که جنگ در افغانستان نیز ختم می‌شود."

آقای وزیری می‌گوید که نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان روی یک برنامه جدید برای بهار سال آینده کار می‌کنند که در آن تأمین امنیت تمام افغانستان به‌شمول خط فرضی دیورند و سرکوب تروریستان مد نظر گرفته شده‌است.

در عین حال برخی از کارشناسان نظامی افغان نیز به این باور اند که پاکستان با راه اندازی چنین عملیات نظامی زمینه را برای انتقال تروریستان به داخل افغانستان مساعد ساخته و تلاش می‌کند که این گروه‌ها را در برخی مناطق در امتداد خط فرضی دیورند جابجا سازد.

محمد یوسف همت یکی از این کارشناسان می‌گوید که حکومت افغانستان باید برای تأمین سرحدات خود اقدامات جدی کرده و نیروهای سرحدی افغان را به‌طور کامل تجهیز نماید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG