لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

ابراهیمی: تحقق اهداف حکومت با مدیریت سرپرستان ممکن نیست


همزمان با آغاز دوره کاری ولسی جرگه افغانستان و سال جدید تقنینی خواست‎ها از حکومت جهت ختم روند سرپرستی و معرفی هفت وزیر جدید بجای وزرای سلب صلاحیت شده، برای اخذ رأی اعتماد به این جرگه از نو بالا گرفت.

رئیس ولسی جرگه افغانستان می‎گوید که تحقق اهداف حکومت این کشور، با مدیریت سرپرستان ممکن نیست.

عبدالرؤف ابراهیمی که در مراسم افتتاح سال هفتم دوره تقنینی شانزدهم ولسی جرگه افغانستان سخن می‌زد، در کنار سایر مسائل روی ختم روند سرپرستی نیز تأکید کرد.

ابراهیمی: تحقق این اهداف که مستلزم یک حکومت قوی می‎باشد و با مدیریت سرپرستان ممکن نیست.
ابراهیمی: تحقق این اهداف که مستلزم یک حکومت قوی می‎باشد و با مدیریت سرپرستان ممکن نیست.

وی افزود:

"امیدواری سال جدید تقنینی شواری ملی افغانستان سال باشد که این شورا بتواند در همکاری با سایر ارگان‎های دولت وظایف اصلی خود را به وجه احسن و موفقانه به انجام رساند اما تحقق این اهداف که مستلزم یک حکومت قوی می‎باشد و با مدیریت سرپرستان ممکن نیست زیرا محدود بودن صلاحیت سرپرستی در اداره سطح مسئولیت پذیری را کاهش داده باعث کندی روند اجرات می‎گردد."

عرفان‌الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه نیز در صحبت با رادیو آزادی از حکومت خواست تا هرچه زودتر افراد واجد شرایط را جهت اخذ رأی اعتماد به ده وزارت این کشور که هفت آن توسط وزرای سلب صلاحیت شده و سه وزارت دیگر هم از سوی سرپرستان اداره می‎شوند، معرفی کند.

ولسی جرگه نزدیک به ۴ ماه قبل ۱۷ وزیر را بخاطر عدم مصرف ۷۰ درصد بودجه انکشافی، استیضاح کرد که از آن جمله ۷ تن آن‎ها سلب صلاحیت شدند.

حکومت این موضوع را برای تفسیر به ستره محکمه فرستاد و به وزرای سلب صلاحیت شده دستور داد تا به وظایف‌شان ادامه دهند.

از سوی هم در کنار برخی ریاست‎ها و ادارت، سه وزارت دیگر چون وزارت معادن و پترولیم، وزارت اطلاعات و فرهنگ و وزارت سرحدات اقوام و قبایل نیز از دیر مدت توسط سرپرستان اداره می‎شوند.

اعضای ولسی جرگه افغانستان می‎گویند که از زمان سلب صلاحیت هفت وزیر تا به حال از حکومت بار بار تقاضا کرده‌اند که افراد واجد شرایط را به این پُست‌ها معرفی نماید اما حکومت گفته‎است که در زمینه پس از بررسی ستره محمکه تصمیم خواهد گرفت.

با آن‌که از آن زمان تا به حال نزدیک به چهار ماه می‌گذرد اما ستره محکمه تا کنون در زمینه چیزی نگفته‎است.

خواستیم تا در خصوص خواست شورای ملی با ریاست جمهوری افغانستان صحبت کنیم اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور بدون ارائه جزئیات گفت که رأی زنی‎ها در زمینه جریان دارد و تماس ما را قطع کرد.

از سوی هم صمیم امین یکی از آگاهان حقوقی در صحبت با رادیو آزادی گفت که اگر رهبران حکومت به قانون اساسی این کشور احترام دارند باید هرچه زودتر در مورد وزرای سلب صلاحیت شده اقدام قانونی نماید.

او افزود:

"اگر حکومت وحدت ملی و نماینده‎های آن به قانون اساسی احترام دارد و هرچه زودتر وزرای جدید را جهت اخذ رأی اعتماد به شورای ملی معرفی کند."

آقای امین تأکید کرد که اگر حکومت باز هم خواست مردم و نماینده‌های شان در شورای ملی جهت ختم روند سرپرستی و معرفی افراد جدید به عوض وزرای سلب اعتماد شده را پشت گوش نموده و به نقض قانون ادامه دهد اعتماد میان ارگان‎های دولتی از بین خواهد رفت.

اکنون دیده شود که حکومت چه زمان در مورد هفت وزیر سلب صلاحیت شده و سه وزارت که توسط سرپرستان اداره می‎شوند تصمیم گرفته و افراد جدید را به این پست‎ها معرفی خواهد کرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG