لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۵

حشر: بعد از جلب و جذب در جوزجان، داعش حملات تهاجمی نیز می‌کند


از یک سال به این‌سو در باره حضور جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش در بخش‌های از شمال افغانستان نگرانی‌ها مطرح می‌شود اما حالا برخی مسئولان محلی در این ساحات از حملات تهاجمی و برخی پلان‌های این گروه سخن می‌زنند.

ولسوال درزاب ولایت جوزجان از تجمع داعش در برخی نقاط این ولسوالی خبر داده می‌گوید، این گروه در بخش‌های میان ولایت‌های فاریاب، جوزجان و سرپل افراد را جذب کرده و می‌خواهد برخی ولسوالی‌ها را تصرف کند.

رحمت‌الله حشر ولسوال درزاب روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، شمار جنگجویان داعش در این بخش‌ها به ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن می‌رسد.

جوزجان یکی از ولایات شمالی افغانستان است.
جوزجان یکی از ولایات شمالی افغانستان است.

وی افزود:

"در مربوطات ولایت فاریاب و جوزجان از جمله ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه و همچنان ولایت سرپل تعداد‌شان شاید بیش از سه صد نفر بوده باشد و یک سلسله حملات تهاجمی و تحرکات خود را دارند."

وی می‌گوید، جنگجویان خارجی که به این مناطق آمده‌اند از فقر و تنگدستی مردم استفاده کرده و صفوف خود را تقویت کرده‌اند.

فعالیت داعش حدود دو سال پیش در بخش‌های شرقی افغانستان تائید شد اما از یک سال به این‌سو باشنده‌های برخی مناطق به خصوص نماینده‌های مردم در شورای ملی از حضور این گروه در بخش‌های شمال این‌کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

رنگینه کارگر نماینده مردم فاریاب در ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، تفنگداران داعش با تجهیزات جنگی مجهز هستند.

وی افزود:

"مردم از خانه‌های خود کوچ کردند و از لحاظ اقتصادی هم برای‌شان صدمه وارد شده، آن‌ها (داعش) بیشتر تقویت شدند، چه از لحاظ تجهیزات و چه از لحاظ مادی و معنوی تقویت شدند."

در اوایل ماه حوت سال جاری محمد ظاهر وحدت والی سرپل گفته بود که فعالیت گروه‌های تروریستی خارجی ضد دولت افغانستان بدون از مرکز ولایت و ولسوالی بلخاب در دیگر ولسوالی‌های سرپل نسبت به گذشته بیشتر شده است.

اما در جواب به این نگرانی‌ها دفتر مشاور شورای امنیت ملی می‌گوید، حکومت برای از بین بردن داعش و دیگر گروه‌های مسلح مخالف دولت متعهد است.

غورزنگ: نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی افغانستان آمادگی‌های کامل دارند.
غورزنگ: نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی افغانستان آمادگی‌های کامل دارند.

تواب غورزنگ سخنگوی دفتر مشاور شورای امنیت ملی روز سه شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"نیروهای شجاع امنیتی و دفاعی افغانستان آمادگی‌های کامل دارند تا این گروه شوم تروریستی را همانگونه که در ننگرهار سرکوب کردند در هر جای دیگر که تحرکات‌شان دیده شود و یا فعالیت‌های‌شان محسوس شود، از بین ببرند."

رحمت‌الله حشر ولسوال درزاب هرچند از رسیدن برخی کمک‌های دولت برای سرکوب داعش به این ولسوالی خبر می‌دهد اما والی جوزجان گفته است اگر مخالفان مسلح دولت در مناطق آسیب‌پذیر سرکوب نشوند، در سال پیش‌رو جلوگیری از فعالیت‌های تخریب‌کارانه آنان دشوار خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG