لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

نیکزاد: در ۲ سال گذشته فعالیت زنان ژورنالیست ۵۰ درصد کاهش یافته‎است


مسئولین مرکز جدید حمایت از زنان ژورنالیست در افغانستان می‎گویند، نقش و فعالیت زنان ژورنالیست در دو سال گذشته نزدیک به پنجاه درصد کاهش یافته‎است.

مسئولین این مرکز در مراسم افتتاح این مرکز تأکید بر افزایش نقش زنان ژورنالیست کردند.

فریده نیکزاد روز سه شنبه در مراسم افتتاح این مرکز گفت، این مرکز تلاش می‎کند مشکلات فرا راه زنان ژورنالیست را حل کرده تا حضور شان در رسانه‎ها بیشتر شود.

نیکزاد می‎گوید، در مقایسه به دو سال گذشته نقش زنان در رسانه‎ها بسیار ضعیف و کم‌رنگ شده‎است.

زنان خبرنگار افغان
زنان خبرنگار افغان

او افزود:

"حضور شان حتی از ۵۰ درصد کاهش یافته‎است در مقایسه با دو سال قبل که من حضور پررنگ رسانه‎ها را با حضور بیشتر دختر خانم‎های ژورنالیست در سطح افغانستان دیده بودم متأسفانه امروز ما شاهد همچو حضور نیستیم."

خانم نیکزاد می‎گوید، از طریق این مرکز تلاش می‎شود به مشکلات زنان ژورنالیست رسیدگی شود و آنان به کار در رسانه‎ها تشویق شوند.

مسئولین این مرکز می‎گویند، زنان ژورنالیست در موقعیت‎های پائین رسانه‎ها قرار دارند و رؤسای رسانه‎ها، آن‎ها را دست کم می‎گیرند.

این در حالیست که بر اساس گزارش نهادهای دفاع از خبرنگاران سال ۲۰۱۶ میلادی برای خبرنگاران افغان خونین‌ترین سال دانسته شده‎است، در این سال ۱۷ خبرنگار جان باخته‎اند، و بیشتر از ۵۰۰ مورد لت و کوب و خشونت علیه ژورنالیستان ثبت گردیده‎است.

در حال حاضر ۲۰۰ رادیو، ۷۰ تلویزیون و صدها رسانه چاپی در کشور فعالیت دارند.

اداره حمایت از ژورنالیستان دلایل حضور کم‌رنگ زنان در رسانه‎ها را، نا امنی، نبود محیط کاری امن و رسوم و عنعنات نادرست می‎داند.

زهره یوسف مشاور دفتر بانوی اول افغانستان می‎گوید، هنوز اذهان در مورد حضور زنان در رسانه روشن نبوده و دراین زمینه باید کارهای صورت گیرد.

در عین حال شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور گفت، تمامی خبرنگاران کشور اعم از زن و مرد در شرایط سخت کار می‎کنند و باید از همه یکسان حمایت صورت گیرد.

مرتضوی: تمامی خبرنگاران کشور اعم از زن و مرد در شرایط سخت کار می‎کنند و باید از همه یکسان حمایت صورت گیرد.
مرتضوی: تمامی خبرنگاران کشور اعم از زن و مرد در شرایط سخت کار می‎کنند و باید از همه یکسان حمایت صورت گیرد.

او افزود:

"ما نباید حوزه رسانه را بر اساس تقسیم میان زن و مرد به بررسی بگیریم حوزه رسانه به حیث یک حوزه رسانه باید مورد مطالعه و دقت قرار گیرد و خبرنگاران هم به حیث خبرنگار باید مورد حمایت و مطالعه قرار گیرد به همان میزان که مسئولیت دارد به همان میزان هم تهدیدات متوجه‌اش ‎است."

در این حال، نجیب شریفی مسئول کمیته مصونیت خبرنگارن می‎گوید، مرکز حمایت از ژورنالیستان زنان در کنار سایر فعالیت‎ها در زمینه ارتقای ظرفیت و حرفه‌ای شدن زنان ژورنالیست باید کار کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG