لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

الکوزی: تاجران افغان اموال‌شان را بجای کراچی از بنادر دیگر وارد کنند


اتاق تجارت و صنایع افغانستان از تاجران خواست تا بجای بندر کراچی اموال‌شان را از بنادر دیگر وارد کنند.

مسئولان این اتاق روز سه شنبه در یک نشست خبری در حضور نماینده‌گان اتحادیه‎های سکتور خصوصی گفت آنان حاضر اند که برای تاجران افغان تسهیلات بیشتر را در بنادر ایران و دیگر کشورهای آسیای میانه فراهم کنند.

الکوزی: هیچ تاجر اموال خود را در بندر کراچی جابجا نکند.
الکوزی: هیچ تاجر اموال خود را در بندر کراچی جابجا نکند.

خان جان الکوزی معاون این اتاق چنین گفت:

"از همین لحاظ باید هیچ تاجر اموال خود را در بندر کراچی جابجا نکند، این یک راه جنجالی است. اتاق تجارت و صنایع با کمپنی‎های انتقالات در گفت‌وگو است تا این کمپنی‎ها با اطمینان و نرخ ارزان اموال تاجران افغان را از طریق بندر عباس، چابهار، ترکیه، چین، و بنادر حیرتان و آقینه به افغانستان انتقال دهند."

این سخنان در حالی ابراز می‎شود که پس از یک حمله تروریستی در ایالت سند پاکستان، بندر تورخم و سپین‌بولدک به روی مردم عام و تاجران بسته شد.

بر اساس معلومات اتاق تجارت و صنایع افغانستان، با بسته شدن این بنادر که بیش از بیست روز می‎شود، حدود دو هزار کانتینر اموال خوراکی و غیر خوراکی تاجران افغان در پاکستان متوقف شده که در نتیجه ۸۰ میلیون دالر زیان به تاجران افغان وارد شده‎است.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان پاکستان را متهم می‎کنند که از قواعد و اصول سازمان‎های ایکو، سارک و سازمان جهانی تجارت سرپیچی کرده‎است.

آنان همچنان از سازمان ایکو، سارک و سازمان‎های تجارت جهانی و منطقه‌ای انتقاد می‎کنند که با توجه به تخطی پاکستان، خاموشی اختیار کرده‎اند.

مسئولان این اتاق از حکومت به‌گونه جدی خواستند تا مشکلات تاجران افغان با پاکستان را هرچه زودتر حل کند.

از سوی هم وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‎گوید که برای حل مشکلات موجود تلاش‎های در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی جریان دارد.

قوقندی: تمام گزینه ها روی میز اند.
قوقندی: تمام گزینه ها روی میز اند.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی چنین گفت:

"تلاش‎های نهایی کردیم و گفت‌وگوها جریان دارد، تمامی گزینه‎ها بالای میز است هم ملی و هم بین‌المللی، چون در پانزده سال گذشته این مشکلات موجود بود به بهانه‎های مختلف از طرف پاکستان مشکل ایجاد می‎شد و ما راه‎های بدیل را جستجو کردیم."

این بار نخست نیست که بنادر تورخم و سپین‌بولدک از سوی پاکستان بسته می‎شود بلکه پیش از این نیز بارها بسته شده و به تاجران افغان زیان مالی وارد شده‎است.

مسئولان اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان همچنان می‎گویند که پاکستان باید تجارت را با سیاست دخیل نکند زیرا این کار خلاف اصول وضع شده تجارتی و ترانزیتی است.

آنان تأکید کردند که حکومت باید هرچه زودتر مشکلات تاجران افغان با پاکستان را حل کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG