لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

غنی: حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود حمله بر مردم افغانستان است


محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حمله بالای شفاخانه سردار محمد داوود خان را به شدت نکوهش کردند.

آقای غنی در نشستی به مناسبت بزرگداشت از هشت مارچ یا روز جهانی زن در ارگ ریاست جمهوری گفت که حمله بالای شفاخانه در هیچ دین و مذهبی جواز ندارد.

رئیس جمهور می‌گوید که مخالفان مسلح دولت با این حمله تمامی اصول انسانی را زیر پا کردند و این حمله به گفته وی حمله بالای همه مردم افغانستان است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

" امروز هم شاهد یک حادثه تروریستی هستیم که تمام حقوق انسانی را زیر پا گذاشته است. شفاخانه جای است که در هر قانون، دین و مذهب مصون است. حمله بالای شفاخانه حمله بالای تمام مردم افغانستان و حمله بالای زنان افغانستان است."

تعدادی از مهاجمان مسلح حوالی ساعت نُه صبح امروز بالای شفاخانه نظامی سردارمحمد داوود خان در شهر کابل حمله کردند.

وزارت دفاع افغانستان با نشر اعلامیۀ گفته‌است که مخالفان مسلح در لباس پرسونل طبی بر این شفاخانه حمله کرده‌اند.

گزارش‌ها می‌رساند که حمله کننده‌ها از دروازه شمالی این شفاخانه وارد محوطه شده‌اند.

از سوی هم عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در مراسم بزرگداشت از هشت مارچ این عمل را جنایت نا بخشودنی خواند.

آقای عبدالله گفت که این رویداد تلفات دارد اما جزئیات آن تا هنوز در دست نیست.

عبدالله: حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان جنایت نا بخشودنیست.
عبدالله: حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان جنایت نا بخشودنیست.

وی گفت:

" جنایت کارانی که دست به این عمل می‌زنند هیچ وقت بخشیده نخواهند شد، آنان به کرامت انسانی، به شرافت، به عزت و بر فکر بشری حمله کردند. هنوز اخبار دقیق را در مورد تلفات نداریم اما متأسفانه تلفات به همراه داشته است."

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در سومین سالروز وفات مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری در حکومت گذشته این حمله را تقبیح کرد.

در این حال محمد اسماعیل کاووسی مسئول مطبوعاتی وزارت صحت عامه به رادیو آزادی گفت که تا حالا دو کشته و دوازده زخمی این رویداد به شفاخانه وزیر محمد اکبرخان انتقال شده‌اند.

اما وی گفت که ممکن آمار تلفات بیشتر از این باشد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز به رادیو آزادی گفت که درگیری تا هنوز میان مهاجمان و نیروهای امنیتی ادامه دارد.

وی گفت که حمله کننده‌ها خود را در لباس کارمندان طبی به منزل دوم و سوم شفاخانه رسانیده‌اند اما وی تأکید کرد که نیروهای بیشتر امنیتی به محل رویداد رسیده‌اند.

تا هنوز مسئولیت این حمله را کدام گروهی به عهده نگرفته است، اما پیش از این بیشتری همچو حملات از سوی گروه طالبان انجام شده‌است.

شفاخانه سردار محمد داوود خان در نزدیکی سفارت امریکا در کابل چند سال پیش نیز مورد حمله انتحاری قرار گرفت که چندین کشته و زخمی برجا گذاشته بود.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG