لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

غنی: اشتراک زنان در انتخابات برای ختم خشونت علیه آن‌ها مؤثر است


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تأکید می‌کند که نقش زنان در انتخابات سال آینده از اهمیت خاص برخوردار است.

رئیس جمهور غنی روز چهارشنبه در نشست به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی همبستگی زنان در کابل ابراز امیدورای کرد که در انتخابات سال آینده نقش زنان به حیث کاندید و هم به حیث رای دهند در مقایسه با سال گذشته بیشتر باشد.

آقای غنی همچنان گفت، بخاطر پایان دادن به خشونت علیه زنان اشتراک فعال آنان در انتخابات مؤثر می‌باشد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

وی افزود:

" یک گام مهم بخاطر خاتمه دادن به زور گفتن و خشونت علیه زنان اینست که زنان در انتخابات نقش فعال داشته باشند جمله مشهور است که می‌گوید حق داده نمی‌شود بلکه حق گرفته می‌شود، یک شکل ضروری گرفتن حق اشتراک در انتخابات است توقع می‌رود که در انتخابات سال آینده نقش زنان هم به حیث کاندید و هم به حیث رای دهنده در مقایسه با سال گذشته بیشتر باشد."

محمد اشرف غنی می‌گوید، پروسه دولت سازی و ملت سازی بدون احیایی نقش زنان افغان انجام نخواهد شد.

رئیس جمهور غنی همچنان گفت، مهمترین دستاورد زنان اینست که امروز زن افغان از خود نمایندگی می‌کند و ضرورت به مشاور مرد یا مشاور خارجی ندارد.

پیش از این وزارت امور زنان گفته‎ است که سی درصد زنان افغان در ادارات دولتی مصروف کار اند که ۹ درصد آن در سطح رهبری مصروف کار می‎باشند.

به گفته رئیس جمهور غنی، حکومت وحدت ملی از حقوق زنان دفاع کرده و از هر نوع تبعیض و بی‌عدالتی علیه آنان جلوگیری می‌کند.

رئیس جمهور غنی همچنان از زنان افغان خواست تا دفاع از قانون اساسی، حاکمیت قانو و مبارزه با فساد را بخش از وظایف خویش بدانند.

از سوی هم عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه می‌گوید، زنان در چند سال گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته اند اما این پیشرفت‌ها کامل نبوده و باید در این زمینه توجه بیشتر شود.

آقای عبدالله همچنان گفت، حضور زنان در سطح تصمیم گیری‌ها در سال پیشرو بیشتر خواهد شد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

وی گفت:

" افزایش حضور زنان در سطح تصمیم گیری در سال پییشرو انشالله شما نمونه‌هایش را خواهید دید مساعد ساختن زمینه بهتر در نظام اداری کشور در حالیکه زنان ما با تحصیل خود این را ثابت ساخته اند که آن‌ها شایسته هر مقام و وظیفه و اداره هستند."

آقای عبدالله همچنان گفت، حضور زنان در سطح تصمیم گیری‌ها و مساعد ساختن فضای امن بهتر در نظام برای آنان از تعهدات حکومت وحدت ملی می‌باشد.

از سوی هم رئیس جمهور غنی می‌گوید، زمانی به جلوگیری از بی عدالتی‌ها علیه زنان موفق می‌شویم که مشکل زنان را از دید آنان مشاهده کنیم و در تمام برنامه‌ها دیدگاه‌های زنان باید شریک ساخته شود.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG