لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

واکنش‌های ملی و بین‌المللی در مورد حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان


محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان حمله بالای شفاخانه سردار محمد داوود خان را به شدت محکوم کردند.

رئیس جمهور غنی در نشستی به مناسبت بزرگداشت از هشت مارچ یا روز جهانی زن در ارگ ریاست جمهوری گفت، حمله بالای شفاخانه در هیچ دین و مذهبی جواز ندارد.

رئیس جمهور افزود، مخالفان مسلح دولت با این حمله تمامی اصول انسانی را زیر پا کردند و این حمله به گفته وی حمله بالای همه مردم افغانستان است.

غنی: شفاخانه جایست که در هر قانون در هر دین و مذهب مصئون است.
غنی: شفاخانه جایست که در هر قانون در هر دین و مذهب مصئون است.

او افزود:

" شفاخانه جایست که در هر قانون در هر دین و مذهب مصئون است، حمله بر شفاخانه حمله بر تمام مردم افغانستان و تمام زنان است."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان نیز حمله بالای شفاخانه سردار محمد داود خان را جنایت نا بخشودنی خوانده‎است.

ریاست اجرائیه با نشر اعلامیه همچنان گفته‎است، عبدالله عبدالله در جریان تصفیه شفاخانه چهارصد بستر به این شفاخانه رفته و وضعیت را از نزدیک بررسی کرده‎است.

در اعلامیه همچنان آمده‎است که رئیس اجرائیه افغانستان به نهادهای دولتی دستور داده‎است تا هر چه زودتر با استفاده از تمام امکانات به وضعیت زخمی‎های این رویداد رسیدگی کرده و در بازسازی و احیای این شفاخانه اقدام عاجل کنند.

گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‎است.

محل رویداد
محل رویداد

شفاخانه سردار محمد داود خان، نظامیان زخمی و بیمار و اعضای خانواده آن‎ها را نداوی می‎کند و بزرگترین مرکز صحی نظامی در افغانستان است.

دفترسازمان ملل در افغانستان نیز با نشر یک اعلامیه وقوع رویداد امروز شهر کابل را شدیدآٌ محکوم کرد.

در این اعلامیه به نقل از پرنیل کاردیل رئیس بخش سیاسی و سرپرست دفتر یوناما آمده‎است که این حمله ناجوان مردانه انعکاس دهنده نقض اساسی ترین اصول انسانی است و عاملین آن باید پاسخگو باشند.

سازمان ملل همچنان تاکید کرده‎است که حمله به شفاخانه‎ها و هدف قرار دادن زخمی‎ها و کارمندان صحی نقض قانون بشردوستانه بین المللی بوده و امکان دارد جرایم جنگی حساب شود.

از سوی دیگر دفتر هماهنگی کمک های بشری سازمان ملل نیز با نشر یک اعلامیه حمله به شفاخانه سردار محمد داود خان در کابل را محکوم کرده‎است.

یکی از آسیب دیدگان رویداد اخیر کابل
یکی از آسیب دیدگان رویداد اخیر کابل

در این اعلامیه به نقل از عدیلا خٌدر سرپرست ناظم امور بشری این سازمان آمده‎است که تسهیلات صحی، کارمندان صحی و کسانیکه تحت تداوی قرار دارند تحت هیچ شرایطی نباید هدف حمله قرار بگیرند.

به گفته دفتر هماهنگی کمک‎های بشردوستانه سازمان ملل، در جریان سال ۲۰۱۶ میلادی، حد اقل چهل و یک حمله به مراکز فراهم کننده مراقبت‎های صحی و کارمندان آن در سراسر افغانستان صورت گرفته‎است.

حکومت جرمنی نیز حمله بالای شفاخانه در کابل را حمله بزدلانه خوانده‎است.

سخنگوی وزارت خارجه جرمنی در صحبت با خبرنگاران در برلین گفت، این حمله بیشتر ثابت می‎سازد که گروه داعش مسئول رفتارهای غیر انسانی و وحشیانه‎است.

درگیری در شفاخانه سردارمحمد داود خان هنوز هم جریان دارد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:12 0:00

XS
SM
MD
LG