لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۰

در دو روز گذشته بیش از ۳۰ هزار افغان از تورخم و چمن وارد کشور شدند


مقام‎های افغان در تورخم و سپین‌بولدک می‎گویند، در دو روز گذشته بیش از ۳۰ هزار افغان که با ویزه قانونی به پاکستان سفر کرده بودند، مرز را عبور نموده، داخل کشور شدند.

مقام‎های پاکستان این دو راه سرحدی را شام دیروز به مدت نا معلومی دو باره بسته کرده گفتند که تعداد زیادی افغان‎ها در آن سوی خط سرحدی منتظر اند که به آن‎ها اجازه دخول به افغانستان داده شود.

در این میان، صد ها پاکستانی نیز از بندر های تورخم و سپین‌بولدک عبور کردند.

جنرال محمد ایوب حسین‌خیل قوماندان سرحدی در شرق افغانستان به رادیو آزادی گفت، در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۶۶۰۰ افغان از راه تورخم وارد کشور شده و حدود یک هزار پاکستانی سرحد را عبور کرده‎اند.

تورخم
تورخم

او افزود:

"در روز اول ۱۱۸۰۰ تن داخل افغانستان شده و ۴۹۲ تن داخل پاکستان شدند و در روز دوم ۴۸۰۰ افغان داخل کشور شده و ۳۵۰ پاکستانی از کشور خارج شده‎اند. به این ترتیب در طول دو روز ۱۶۶۰۰ افغان داخل کشور شده و ۸۴۲ نفر مرز را عبور کرده داخل پاکستان شده‎اند."

جنرال حسین‌خیل افزود، این افراد همه دارای اسناد قانونی و ویزه بودند.

اما رسانه‎های پاکستانی از قول مقام‎های این کشور می‎گویند، در دو روز گذشته تنها از بندر تورخم ۲۴ هزار افغان وارد کشور شان شده‎اند.

در این حال، محمد علی داوری کمیسار بندر سپین‌بولدک به رادیو آزادی گفت، در دو روز که گذشت، از راه سپین‌بولدک حدود ۱۵ هزار افغان داخل کشور شده‎اند.

یکی از مریضانیکه از پاکستان برگشته است.
یکی از مریضانیکه از پاکستان برگشته است.

او افزود:

"حدود ۱۵ هزار مسافر افغان که به آن طرف مرز گیرمانده بودند، در ظرف دو روز داخل کشور شدند. از طرف افغانستان حدود یک هزار تن بندر را عبور کرده‎اند."

افغانانی که داخل کشور شده می‎گویند، پولیس پاکستان پول و وسایل‌شان را گرفته و شماری از افغان‎ها را بازداشت کرده‎اند.

آن‎ها گفتند، تعدادی زیاد از افغان‎ها در آن‌سوی خط سرحدی، داخل کشور شوند.

تا هنوز مشخص نیست که پاکستان چه زمانی راه را به روی رفت و آمد مردم و وسایط باز می‎کند.

ولی رسانه‎های پاکستانی دیروز از قول جنرال متقاعد عبدالقادر وزیر مرکزی در امور سرحدی پاکستان خبر دادند که آن‎ها با مقام‎های افغان مصروف گفت‌وگو اند تا راه‎های سرحدی بین دو کشور را برای دو روز دیگر باز نگهدارند.

اما تاحال این بنادر سرحدی دو کشور به روی داد و ستد تجارتی، بسته‎اند.

XS
SM
MD
LG