لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۳

مارک ورته اظهارات اردوغان در مورد هالند را سخنان خارج از چوکات خواند


در پی آن‌که حکومت هالند نگذاشت طیارۀ حامل وزیر خارجۀ ترکیه درین کشور نشست کند، دو متحد ناتو دچار تنش دیپلوماتیک شده‎اند.

رئیس جمهور ترکیه هالند را بقایای نازی خوانده و تهدید کرده که عمل باالمثل خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیروز خشمگینانه هالندی‌ها را "بقایای نازی" و "فاشیست‎ها" خواند و تهدید کرد که در برابر هالند اقدام مشابه خواهد کرد.

او افزود:

"حکومت هالند هیچ چیزی در مورد سیاست و دیپلوماسی بین‌المللی نمی‎داند. آنان بسیار عصبی و بزدل اند. آنان بقایای نازی استند، فاشیست‎ها استند."

اردوغان: آنان بقایای نازی استند.
اردوغان: آنان بقایای نازی استند.

اردوغان دیروز در یک گردهمایی در ترکیه خطاب به حکومت هالند گفت:

"تا می‎توانید وزیر خارجۀ ما را از سفر به کشور تان منع کند، اما ازین به بعد ببینیم که طیاره‌های شما چگونه در داخل خاک ترکیه نشست خواهند کرد؟"

این واکنش تند در پی آن نشان داده شد که هالند دیروز نگذاشت طیارۀ حامل مولود چاووش اوغلو وزیر خارجۀ ترکیه در خاک این کشور فرود آید.

چاووش اوغلو می‎خواست در یک گردهمایی برنامه‌ریزی شده در شهر روتردام هالند اشتراک کند.

هدف ازین گردهمایی کمپاین کردن برای همه‌پرسی ماه اپریل در مورد تعدیل قانون اساسی ترکیه بوده‎است.

همه‌پرسی ماه آینده در ترکیه قدرت و صلاحیت‌های اردوغان را افزایش خواهد داد.

احمد ابوطالب شاروال روتردام که اصلاً از مراکش و مسلمان است، گفته که قبلاً به مقام‌های ترکیه اطلاع داده بودند که به دلیل خطر به امنیت و نظم عامه وزیر خارجۀ ترکیه نمی‎تواند در گردهمایی در روتردام اشتراک کند.

مارک روته صدراعظم هالند اظهارات تازۀ رئیس جمهور ترکیه در مورد هالند را سخنان دیوانه و خارج از چوکات خوانده‎است.

وی دیروز گفت به باور آنان درست نیست که وزیران ترکیه در داخل خاک هالند کمپاین کنند.

او افزود:

"خوب، ما با مقامات ترکیه در مورد سفر‌ شان به هالند صحبت کردیم. به آن‎ها گفتیم که ما با چنین دیدار مخالفیم چون این یک وزیر ترکیه است و فکر نمی‎کنیم برای وزیران ترکیه مناسب باشد که در میان مردم هالند که ممکن است پاسپورت ترکیه را داشته باشند در داخل هالند کمپاین کنند."

این مسئله تنش دیپلوماتیک میان هالند و ترکیه دو عضو ناتو را افزایش داده‎است.

صدراعظم هالند گفت می‎داند که مقام‌های ترکیه قهر اند ولی او افزود که کشورش خواهان روابط خوب و نیرومند با ترکیه است.

او افزود:

"ما برای حفظ روابط با ترکیه به خوبی و قوت ممکن هر چی در توان داریم انجام خواهیم داد. نخست ما خواهان داشتن روابط رسمی با ترکیه هستیم. اما البته که امروز روز خوبی در روابط ترکیه و هالند نبود."

تنها هالند نیست که از راه اندازی گردهمایی‌ها به نفع اردوغان جلوگیری می‎کند، بلکه چندین کشور دیگر به‌شمول، اتریش، سویس و جرمنی هم با راه اندازی کمپاین‌های مشابه در میان طرفداران اردوغان مخالفت کرده‎اند.

سیاستمداران ترکیه در پی آنند که پیش از همه‌پرسی در ترکیه، رأی شهروندان ترکیه را که در کشورهای اروپایی به سر می‎برند به دست آورند.

این دومین بار ظرف یک هفته‎است که اردوغان از کلمه "نازی" استفاده کرده‎است.

او در ۵ مارچ جرمنی را به خاطر اجازه ندادن به راه اندازی کمپاین در بارۀ همه‌پرسی آینده در ترکیه به عملکردهای به شیوۀ نازی‌ها متهم کرد.

XS
SM
MD
LG