لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

حقایق تازۀ حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان


شماری از شاهدان عینی با توجه به پیچیدگی حمله بر شفاخانۀ سردار محمد داوود خان و نیز تلفات انسانی سنگین برخاسته از آن چنین می‎پندارند که حمله کننده‌گان از داخل شفاخانه کمک شده بوده‎اند.

این شاهدان می‎گویند، دو تن پیش از پیش در لباس ستاژران یا محصلان که دورۀ آموزشی‌ کار عملی‌شان را سپری می‎کنند، وارد شفاخانه شده بودند و با آغاز حمله به کشتن داکتران و دیگران پرداختند.

رئیس بخش فارمسی شفاخانۀ سردار محمد داوود خان محمد ضیا قادری که هدف گلولۀ مهاجمان قرار گرفته بود و سپس از منزل پنجم پائین افتاده بود، به رادیو آزادی گفت که بر سر راه خروج اضطراری برای آنان کمین گرفته شده بود.

مقام‌های افغان می گویند، این گونه حمله‌های پیچیده را تنها حلقه‌های استخباراتی خارجی و گروه‎های وفادار با آنان در داخل افغانستان انجام داده می‎توانند.
مقام‌های افغان می گویند، این گونه حمله‌های پیچیده را تنها حلقه‌های استخباراتی خارجی و گروه‎های وفادار با آنان در داخل افغانستان انجام داده می‎توانند.

آقای قادری در صحبت با رادیو آزادی افزود که تمامی راه‌های شفاخانه به مهاجمان معلوم بوده‎است.

وی افزود:

"آنان به‌گونۀ بسیار ماهرانه در آن‌جا جا به جا شده بودند. تا زمانی که درین شفاخانه شخص راه بلد موجود نباشد، امکان ندارد چنین حملۀ انجام شود. حتی آنان آن‌قدر پیشبین بودند که راه خروج در حالات اضطراری را هم بر ما ببندند. همه این را می‎دانند که از داخل کی با آنان بوده که به این شکل داخل شفاخانه جابه‌جا شوند."

خبرگزاری فرانس پرس به نقل از یک مقام شفاخانه گفته‎است که در میان مهاجمان دو تن از ستاژران جوان هم شامل بود.

از قول یک مقام گفته شده‎است که از میان دو محصل یکی حملۀ انتحاری کرد و دیگری هم در تیراندازی نیروهای خاص افغان کشته شد.

بر اساس این گزارش فرانس پرس، منابع امنیتی هم این ادعا را تائید کرده‎اند.

اما، منابع غربی می‎گویند که مقام‌های امنیتی و شاهدان عینی که تعداد کشته شده‌ها و زخمی‌های رویداد را شمار کرده‎اند، به این باورند که شمار مهاجمان بیشتر ازین بود و این که تعداد کشته شده‌گان هم بیشتر از صد تن بوده‎است.

محل رویداد
محل رویداد

رئیس بخش فارمسی شفاخانۀ سردار محمد داوود خان به رادیو آزادی گفت که او هم از زبان یک همکار زخمی شده‌اش شنیده که یک شخص آشنا بر او تیراندازی کرده بود.

او افزود:

"داکتر شهسوار یک معالج امراض داخله شخصی را به چشم خود دیده‌بود که بر او تیراندازی کرده بود. او گفته‎است که کسی که بر او تیراندازی کرده بود، یک ستاژر یا کارمند شفاخانه بود."

مقام‌های وزارت دفاع افغانستان تائید می‎کنند که بر شفاخانه از داخل و خارج حمله شده و اضافه می‎کنند که چندین فرد مظنون را بازداشت کرده که تحت تحقیق قرار دارند.

مسئولیت این حمله را ظاهراً گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش به عهده گرفته‎است و طالبان دست داشتن درین قضیه را رد کرده‎اند، اما مقام‌ها گفته‎اند که داعش توان چنین حمله‌های پیچیده را ندارد.

مقام‌های افغان می‌گویند، این‌گونه حمله‌های پیچیده را تنها حلقه‌های استخباراتی خارجی و گروه‎های وفادار با آنان در داخل افغانستان انجام داده می‎توانند.

هدف ازین اظهارات تقریباً اشارۀ مستقیم به طالبان است.

خبرگزاری فرانسپرس از قول یک شاهد عینی این حمله گزارش داده‎است که مهاجمان مسلح تیراندازی مسلسل نمی‎کردند بلکه بر سر افراد فیر‌های منفرد می‎کردند و در میان قربانیان مادری هم شامل بود که کودکش را در آغوش گرفته بود.

به گفتۀ این شاهد عینی، مهاجمان از طریق تیلیفون موبایل صحبت می‎کردند و می‎گفتند که ملا صاحب، در حال کشتن به گفتۀ آنان ملحدین هستند.

XS
SM
MD
LG