لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

دستور غنی به والی‌ها در مورد واکسین پولیو و شفافیت امتحان کانکور


دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور در صحبت ویدیویی دیروز خود که با والیان ۳۴ ولایت کشور داشت به آن‌ها هدایت داد تا در تطبیق واکسین پولیو و شفافیت امتحان کانکور همکاری کنند.

وی گفت:

"رئیس جمهور جمهوری اسلامی افغانستان به همۀ والیان کشور هدایت دادند تا در کمپاین تطبیق واکسین پولیو همکاری نمایند همچنان برای‌شان هدایت داده شد که برای شفافیت امتحان کانکور هم همکاری همه‌جانبه نمایند."

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، نجیب‌الله مجددی مشاور سیاسی و نمایندۀ رئیس جمهور در بخش محو پولیو، داکتر فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه و فریده مومند وزیر تحصیلات عالی در کنار مقامات دیگر در این ویدیو کنفرانس با والیان شرکت داشتند.

وزیر صحت عامۀ افغانستان گفته‌است که برنامۀ محو پولیو یا فلج اطفال در دو سال گذشته موفقیت‌ها و مشکلات داشته است و در سال گذشتۀ میلادی تنها ۱۳ مورد در شرق این‌کشور گزارش شده‌اند.

ولی وی گفت که با عودت مهاجران و رفت آمد مردم به پاکستان خطر بروز و انتقال این بیماری در ۴۷ ولسوالی وجود دارد.

او گفت که آمادگی کامل دارند تا همۀ عودت کننده‌گان زیر سن پنج سال واکسین شوند.

سازمان صحی جهان می‌گوید، واقعات پولیو یا فلج اطفال در جهان در ۲۹ سال گذشته ۹۹ فیصد کاهش یافته است و در حال حاضر تنها در سه کشور افغانستان، پاکستان و نایجریا وجود دارد.

اعلامیه ارگ ریاست جمهور می‌افزاید که در یک بخش دیگر این نشست وزیر تحصیلات عالی در بارۀ چگونگی اخذ امتحان کانکور صحبت کرد.

فریده مومند گفت که در سال جدید برای امتحان کانکور از سیستم بایومتریک استفاده می‌شود که شفافیت و اعتماد بیشتر را تأمین می‌کند.

رئیس جمهور به والیان دستور داده‌ است تا از مداخلۀ افراد غیر مسئول در روند امتحان کانکور جداً جلوگیری کنند.

XS
SM
MD
LG