لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

بلخی: پدیده مهم مهاجرت نیاز به مدیریت مشترک دارد


حکومت افغانستان برای حل مشکلات مهاجرین افغان در کشورهای همسایه و اروپایی و عودت آنان به افغانستان، مدیریت و برنامه‎های بین‌المللی را مؤثر می‎داند.

وزیر مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان برای حل مشکل مهاجرت، روی مدیریت مشترک جهانی تأکید دارد.

سید حسین عالمي بلخي روز سه شنبه در یک نشست خبری مشترک گفت که حکومت افغانستان در داخل کشور درین زمینه اقدامات لازم را انجام داده اما می‎افزاید که جهت‎های دیگر نیز باید اقداماتی را روی دست گیرد.

بلخي تأکید کرد که برای جابجایی عودت کننده‌گان در داخل کشور پالیسی‎های لازم ترتیب شده اما وی می‎گوید که دامن بحران مهاجرین گسترده‌تر از این است.

آقای بلخی گفت، اگر کشورهای میزبان و نهادهای همکار در زمینه اقدامات و هماهنگی مشترک را انجام دهند برای حل تمامی مشکلات مهاجرین راه حل مناسب فراهم خواهد شد.

بلخی: باور ما این است که پدیده مهم مهاجرت نیاز به یک مدیریت مشترک دارد.
بلخی: باور ما این است که پدیده مهم مهاجرت نیاز به یک مدیریت مشترک دارد.

وی افزود:

"باور ما این است که پدیده مهم مهاجرت نیاز به یک مدیریت مشترک دارد، کشورهای مقصد و ترانزیت و کشورهای مبده این سه جهت و جهت چهارم هم مؤسسات و سازمان‎های بین‌المللی است که برای مهاجرین خدمات ارائه می‎کند."

وی این مطلب را روز سه شنبه در ورکشاپ ارتقای ظرفیت مدیریت عودت مهاجرین و استقرار مجدد آنان که از سوی سازمان جهانی مهاجرت و اتحادیه اروپا در کابل راه اندازی شده بود بیان کرد.

روی ارتقای ظرفیت برای مدیریت بحران مهاجرین در حالی تأکید می‎شود که روند اخراج اجباری افغان‎های مقیم در کشورهای همسایه و اروپایی افزایش یافته و نگرانی‎ها در خصوص جابجایی آنان در داخل کشور نیز بیشتر شده‎است.

بر اساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان، از سال ۲۰۱۶ میلادی تا کنون حدود یک میلیون افغان به کشور شان عودت کرده‎اند.

ازین جمله، حدود یک هزار تن از کشور های اروپایی بازگشت کرده‌اند جای که از سال ۲۰۱۵ تاکنون نزدیک به سه صد و پنجا هزار افغان پناه برده‎است.

مهاجرین افغان
مهاجرین افغان

در این حال لورانس هارت رئیس سازمان جهانی مهاجرت در افغانستان می‎گوید که جامعه جهانی موضوع مهاجرت را جدی گرفته و برای دریافت راه حل آن تلاش می‎شود.

وی که برای عودت کننده اعلام بسته‎های کمکی را یک راه مناسب می‌داند می‎گوید که حکومت افغانستان هم باید در زمینه متوجه مسئولیت‌هایش باشد.

او افزود:

"ما افتخار کار برای عودت کننده‌گان را داریم. کسانی که خواب‌های شان صدمه دیده‌است ما باید برای آنان تلاش کنیم و برای این‌که ضرورت آنان چه است و برای حل مشکل کسانی که آمده اند و یا هم در حال آمدن استند باید رسیدگی شود."

آقای هارت افزود که قرار است سال جاری یک میلیون افغان از پاکستان عودت کند و در زمینه تنها تلاش‎های مشترک می‎تواند از ایجاد مشکلات جلوگیری نماید.

از سوی هم جورج کنینگهم سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان روی ایجاد زمینه‎های کاری برای افغان‎ها در داخل این کشور تأکید دارد.

وی افزود که اروپا میلیون‎ها دالر را اختصاص داده است تا راه کاری برای حل مشکل مهاجرین دریافت نماید.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG