لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

مخالفین رژیم سوریه در مذاکرات صلح آستانه اشتراک نمی‎کنند


مخالفین رژیم بشار اسد در مذاکراتی‎که قرار است امروز در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شود اشتراک نمی‎کنند.

آن‎ها می‎گویند مسکو نیت ندارد که بمباردمان مناطق زیر تصرف شورشیان را متوقف سازد و بر اردوی سوریه هم فشار وارد نکرده‎است تا آتش‌بس را مراعات کند.

اسامه ابوزید یک رهبر مخالفان رژیم بشار اسد گفت چون مسکو نتوانسته است تخطی‎های وسیع از آتش‌بسی را که دو ماه قبل به میانجی‌گری ترکیه و روسیه به میان آمد متوقف سازد فیصله نهایی آن‎ها این است که در گفت‌وگو اشتراک نمی‎کنند.

بقایای از بمباردمان روسیه در سوریه
بقایای از بمباردمان روسیه در سوریه

او گفت:

"فیصلۀ کنونی اینست که در مذاکرات اشتراک نمی‎کنیم چون روسیه به جرایم خود علیه غیر نظامیان در سوریه ادامه می‎دهد و از جرایم رژیم بشار اسد نیز پشتیبانی می‎کند."

ابوزید افزود که در بارۀ این تصمیم خود به انقره نیز که آتش‌بس را میانجی‌گری کرده‎است اطلاع داده‎است.

قبل ازین، دگروال احمد عثمان رهبر یک گروه مخالفان رژیم بشار اسد بنام لوای سلطان مراد که از حمایت انقره برخوردار است گفته بود که منتظر پاسخ یک نامۀ اند که در آن از مسکو چون تضمین کنندۀ آتش‌بس خواسته شده که از تخطی‎ها جلوگیری کند.

دگروال عثمان از ادامۀ بمباردمان طیاره‎های روسی بر غیر نظامیان و حملات نیروهای رژیم به مناطق زیر تصرف شورشیان شکایت کرده گفت که هیچ‌چیزی در چوکات آتش‌بس تطبیق نشده‎است.

مخالفان رژیم بشار اسد روز شنبه گذشته خواستار شده بودند که مذاکرات صلح در قزاقستان باید به تعویق انداخته شود تا دیده شود که آیا رژیم سوریه و ملیشه‎های حامی آن آتش‌بس تازه را که از هفتم ماه مارچ جاری تا بیستم اعلان شده رعایت می‎کنند یا نه؟

مسکو درجنگ داخلی سوریه از رژیم بشار اسد حمایت می‎کند.
مسکو درجنگ داخلی سوریه از رژیم بشار اسد حمایت می‎کند.

مسکو در جنگ داخلی سوریه از رژیم بشار اسد حمایت می‎کند.

پس از این‎که نیروهای بشار اسد در ماه دسمبر گذشته توانست شهر حلب را به کمک بمباردمان طیاره‎های روسی تصرف کند که بزرگترین پیروزی نیروهای دولتی در جنگ پنج ساله محسوب شد مسکو گفت‌وگوی صلح را پیشنهاد کرد.

مخالفین اسد می‎گویند نیروهای دولتی و شبه نظامیان حامی آن که از پشتیبانی تهران برخوردارند به بمباردمان خود بر مناطق زیر تصرف شورشیان در شهرهای دمشق، حمص، درعا و ادلب ادامه داده‎اند.

دگروال احمد عثمان گفت مسکو تعهدات خود را عملی نساخته‎است.

توقف بمباردمان و کوچانیدن مردم یک مطلب اساسی است.

سالم المسلط سخنگوی یک سازمان مخالفین به نام کمیسیون عالی مذاکرات صلح نیز گفت که در گفت‌وگو سهم نمی‎گیرند چون مسکو ارادۀ وارد کردن فشار بر رژیم بشار اسد و ملیشه‎های حامی آن را ندارد.

XS
SM
MD
LG