لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۳

مشرانو جرگه: عملیات نظامی گسترده علیه شورشیان در زمستان صورت نگرفت


مشکلات امنیتی در بخش‎های افغانستان، واکنش تند مشرانو جرگه افغانستان را برانگیخته‎است.

اعضای مشرانو جرگه افغانستان نسبت به وضعیت امنیتی شماری از ولایت‎های کشور، ابراز نگرانی می‎کنند.

برخی آنان گفتند، به نسبت عدم توجه مقام‎های حکومتی، ممکن است در بهار آینده بسیاری ساحات به دست مخالفان مسلح دولت سقوط کند.

نشست عمومی روز سه شنبه این جرگه که بیشتر به مسایل امنیتی اختصاص یافته بود و بسیاری سناتوران با انتقاد از حکومت گفتند که در فصل زمستان در مقابل مخالفان مسلح دولت عملیات نظامی گسترده صورت نگرفت.

نیروهای افغان در عملیات شفق
نیروهای افغان در عملیات شفق

سناتور محمد حنیف حنفی با اشاره به وضعیت امنیتی ارزگان و هلمند گفت، با رسیدن فصل گرما ممکن این ولایت‎ها با مشکلات جدی امنیتی روبه‌رو شوند.

وی افزود:

"با آن‌که رئیس جمهور و رئیس اجرائیه به مردم ارزگان و هلمند وعده کرده بودند که در فصل زمستان سنگرهای طالبان را از بین می‎برند، اما متأسفانه زمستان گذشت و حالا تابستان فرا می‎رسد و این عملیات صورت نگرفت و حالا انتظاریم که هلمند چی وقت سقوط می‎کند و ارزگان چی وقت سقوط می‎کند."

این در حالیست که پیش از این مقام‎های افغان گفته بودند، در فصل زمستان برای سرکوب مخالفان مسلح دولت عملیات نظامی را در ولایت‎های مختلف، راه اندازی می‎کنند.

در نشست عمومی روز سه شنبه مشرانو جرگه افغانستان در باره مشکلات امنیتی برخی ولایت‎های دیگر هم بحث صورت گرفت و خواست بسیاری سناتوران این بود که باید حکومت برای بهبود وضعیت امنیتی ولایت‎ها توجه کند.

در همین حال فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه به سناتوران تعهد کرد که خواست‎های آنان را در نشست شورای امنیت مطرح خواهد کرد.

وی افزود:

"من و هیئت اداری نگرانی‎های شما را در باره امنیت هرات، ننگرهار، بدخشان، ارزگان و برخی ولایت‎های دیگر را به نشست شورای امنیت ملی خواهم رساند، و سفارشات شما را با مسئولان در شورای امنیت شریک خواهم ساخت."

با این همه شماری از کارشناسان نظامی می‎گویند، حضور طالبان مسلح در برخی ولایت‎ها به شمول کندز، ارزگان و زابل نشان می‎دهد که سال آینده یک سال خونین خواهد بود.

عتیق‌الله امرخیل یکی از این کارشناسان می‎گوید:

"ساحات که بسیار آسیب‌پذیر است و در وضعیت بد امنیتی است و در آن عملیات صورت نگیرد، در بهار آینده بسیار خطرناک خواهند شد."

اما وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، آنان در زمستان جاری بیش از ۹۵ درصد پلان عملیاتی «شفق ۲» را عملی کرده‎اند.

وزیری: زمستان ما کار کردیم و برای بهار کاملاً آمادگی گرفته شده‌است.
وزیری: زمستان ما کار کردیم و برای بهار کاملاً آمادگی گرفته شده‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت:

"در زمستان پلان «شفق ۲» را بیشتر از ۹۵ درصد تطبیق شده، زمستان ما کار کردیم و برای بهار کاملاً آمادگی گرفته شده، بالای یک پلان هم کار شده و این پلان به زودی اعلان هم می‎شود، اگر جنگ دوام کند قوای مسلح کشور برای دفاع وطن خود و برای امنیت مردم خود کاملاً آمادگی دارد."

وی می‎گوید، برای بهار پیش‌رو آمادگی کامل گرفته شده و در این باره پلان جدید اعلان خواهد شد.

وزارت دفاع در باره نگرانی‎ها در مورد سقوط برخی مناطق در بهار پیش‌رو را بی‌جا می‎داند و می‎گوید، در پلان عملیاتی «شفق ۲»، تلفات زیادی را به مخالفان مسلح وارد کرده‎اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG