لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

مهرداد: وزارت معارف در سال ۱۳۹۵، ده هزار بست خالی را پر کرده‌است


وزارت معارف افغانستان می‎گوید، در سال ۱۳۹۵ توانسته اند تا ده هزار بست خالی این وزارت را پر کنند.

مسئولان این وزارت افغانستان می‎گوید که در سال ۱۳۹۵ پرواگرام‎های ارتقای ظرفیت را نیز به ۷۱ هزار معلم نیز عملی کرده‎اند.

مجیب مهرداد سخنگوی این وزارت روز سه شنبه هنگام ارایه گزارش ربع وار ادارات حکومتی به رسانه‎ها گفت که آنان در زمینه آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد گام‎های برداشته‎اند که در نتیجه ده‎ها مورد از فساد اداری به لوی سارنوالی راجع شده‎است.

وی گفت این وزارت، برای آوردن اصلاحات متعهد است و تلاش می‎شود تا بست‎های خالی مطابق ضرورت پر شوند.

بر اساس معلومات وزارت معارف، در سال ۱۳۹۵ در تمام افغانستان حدود هزار مکتب به نسبت مشکلات امنیتی بسته باقی ماند.
بر اساس معلومات وزارت معارف، در سال ۱۳۹۵ در تمام افغانستان حدود هزار مکتب به نسبت مشکلات امنیتی بسته باقی ماند.

او افزود:

"ما خوشبختانه توانستیم ده هزار بست خالی را در سال ۱۳۹۵ پر کنیم که یک کار مهمی است که توانستیم حد اقل ده هزار هموطن خود را صاحب کار بسازیم در کنار این‎که بست‎های خالی هم پر شده، ما برای هفتاد و یک هزار معلم در سال گذشته برنامه‎های ارتقای ظرفیت مسلکی برگزار کردیم."

بر اساس معلومات وزارت معارف، در سال ۱۳۹۵ در تمام افغانستان حدود هزار مکتب به نسبت مشکلات امنیتی بسته باقی ماند.

از سوی دیگر کبرا رضایی سخنگوی وزارت امور زنان در این نشست خبری گفت، در سال ۱۳۹۵، ۶۰۴۶ قضیه حقوقی را ثبت این وزارت کرده‎اند که ۱۷۰۱ قضیه از راه مشوره‎های حقوقی حل شده‎است و بخشی از آن زیر برسی‎های نهادهای عدلی و قضایی قرار دارند.

درین میان، صابر مومند سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ با ارائه گزارش سالانه این وزارت از دستاوردها در بخش گردش گری سخن می‎زند و می‎گوید در سال یاد شده از این رهگذر ۲۴ میلیون افغانی به بودجه دولت ریخته شده‎است.

به گفته وی این وزارت همچنان توانسته‎است به روابط نیک معاونت اداره جهانی گردشگری را به دست بیاورد.

فیصل امین سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در این نشست خبری گفت، برای پوهنتون‎های خصوصی و دولتی یک میلیون دیپلوم‎های معیاری چاپ و توزیع کرده‎اند.

همچنان به گفته او، اخذ آزمون کانکور به سیستم بایومتریک از دستاوردهای مهم این سال بوده‎است.

در عین حال، کارشناسان با انتقاد از این وزارت‎ها می‎گویند، این چهار وزارت دستاورد چشمگیری در سال روان نداشته و نه هم در زندگی مردم تغیرات مثبت رونما گردیده‎است.

محمد صدیق پتمن یکی از این کارشناسان در این باره روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت وضعیت معارف نگران کننده است و وزارت تحصیلات عالی جوانانی را که به جامعه تقدیم می‎کند که بار دوش جامعه می‎شوند.

پتمن: وزارت اطلاعات و فرهنگ اساسا رهبری نداشت و هنوز هم ندارد.
پتمن: وزارت اطلاعات و فرهنگ اساسا رهبری نداشت و هنوز هم ندارد.

وی افزود:

"وزارت اطلاعات و فرهنگ اساسا رهبری نداشت و هنوز هم ندارد، وضعیت وزارت معرف فوق العاده خراب است و سه سال می‎شود که حکومت برای این وزارت بست نمی‎دهد و با توجه به وضعیت این وزارت ظرفیت معلمین را می‎توانیم بگوییم که چقدر پایین است، وزارت تحصیلات عالی کدرهای را به جامعه تقدیم می‎کند که توانایی کار را نه در حکومت دارند و نه در بازار."

قابل یاد آوریست که گزارش دهی نهادهای دولتی از کار کردهای یک ساله در هفته جاری آغاز شده که تا حال بیش از ده وزارت خانه و ادارات دولتی در باره کارکردهای شان در سال جاری به مردم و رسانه‎ها معلومات داده‎اند.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG