لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

ولسی جرگه اعلامیه اعتراضیه علیه پاکستان را به ملل‌متحد فرستاد


پس از شکایت شورای امنیت ملی افغانستان در رابطه به تخطی‌های اخیر پاکستان به سازمان ملل این‌بار ولسی جرگه نیز اعلامیه اعتراضیه علیه خلاف کاری‌های پاکستان را به این سازمان صادر کرد.

آن‌ها با نشر اعلامیۀ از سازمان ملل خواستند، تا پاکستان را اجازه ندهند که فعالیت‌های ضد منافع ملی افغانستان انجام دهد.

اعضای این جرگه روز چهارشنبه در نشست عمومی این ولسی جرگه گفتند، پاکستان همواره مخالفین مسلح را در خاک‌اش آموزش و تمویل کرده و آنان جهت ایجاد رعب و وهشت به افغانستان می‌فرستد.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه گفت، شورای امنیت سازمان ملل باید بالای پاکستان فشار وارد نماید تا از چنین اعمال دست بردارد.

صالح محمد سلجوقی
صالح محمد سلجوقی

در بخشی از اعلامیه که توسط صالح محمد سلجوقی به خوانش گرفته شد چنین آمده‎است:

" تأمین پایگاه‌های حفاظت شده در داخل خاک پاکستان دلایل روشن از مداخله آنان و حمایت کشور پاکستان از تروریزم و دهشت‌افگنی است رسماً به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد شکایت می‌نمایم تا از طریق داوری منصفانه پاکستان را تحت فشار قرار داده و دستگاه استخباراتی آن کشور را از مداخلات و تحریک هراس‌افگنان در افغانستان دور کند."

ولسی جرگه افغانستان در حالی بر ضد پاکستان به شورای امنیت سازمان ملل شکایت می‌کند که شورای امنیت ملی افغانستان نیز چند روز قبل شکایت‌نامه را به این سازمان فرستاده‌است.

مسئولان امنیتی افغانستان می‌گویند، تمام حملات انتحاری و انفجاری که در افغانستان صورت می‌گیرد و ده‌ها افغان در آن کشته می‌شوند عاملین آن به کمک پاکستان به این کشور فرستاده می‌شوند.

مقامات افغان همچنان گفته‌اند، در رابطه به حمایت پاکستان از تروریستان اسناد نیز در اختیار دارند و بسیار زود آن را با مقامات پاکستانی در میان می‌گذارند.

بر اساس معلومات وزارت دفاع، به تازگی ده‌ها راکت از سوی پاکستان بر مناطق سرحدی افغانستان اصابت کرده و تلفات جانی و خسارات مالی نیز در پی داشته است.

از سوی هم شماری از کارشناسان این اقدام ولسی جرگه را یک گام نیک عنوان کرده اما می‌گویند که پیش از این چنین شکایات به شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته اما نتایج خوب در قبال نداشته‌است.

عبدالصمد سیرت یک‌تن از این کارشناسان می‎گوید:

" اقدامی را که ولسی جرگه انجام داده یک فال نیک است مگر چشم پاکستان علیه حکومت افغانستان و علیه ملت افغانستان بسیار تیز است فکر نکنم به یک نامه و دو نامه و یا به بحث‌ها بیشتر این مشکل با پاکستان رفع شود."

علاوه بر این پاکستان از ۱۶ فبروری سال روان میلادی خلاف تمام اصول بین‌المللی راه‌های تورخم و سپین‌بولدک را مسدود کرده و مردم دو طرف خط و مهاجرین افغان در آن کشور را با مشکل مواجه ساخته‌است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG