لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۹

لایحۀ صدور ۲۵۰۰ ویزه به ترجمانان افغان به مجلس سنای امریکا سپرده شد


گروهی از سناتوران امریکایی خواهان صدور ۲۵۰۰ ویزه برای ترجمان‎های افغان که با نیروهای آن‌کشور کار می‎کردند، شده‎اند.

آنان لایحۀ را روز چهارشنبه به مجلس سنای آن‌کشور ارائه کردند.

سناتور جان مک‌کین که رئیس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا است، می‎گوید نباید خدمات کسانی‌که با نیروهای کشورش در افغانستان کمک کردند، نادیده گرفته شود.

این گروه چهار عضو دارد که سناتوران دموکرات و جمهوری‌خواه را دربر می‎گیرد.

جان مک‌کین رئیس کمیته خدمات نظامی سنای امریکا این لایحه را پیشنهاد کرده و در هیئت تصمیم گیرنده، سناتوران تام تیلیز از حزب جمهوری‌خواه و جینی شهین و جک رید از حزب دموکرات عضویت دارند.

گفته می‎شود که در حال حاضر بیش از ده هزار درخواست ترجمان‎های افغان برای دریافت ویزه امریکا، تحت بررسی قرار دارند.
گفته می‎شود که در حال حاضر بیش از ده هزار درخواست ترجمان‎های افغان برای دریافت ویزه امریکا، تحت بررسی قرار دارند.

تمامی چهار سناتور تلاش‎ها را برای برنامه اختصاصی مهاجرت ترجمان‎های افغان به امریکا یا «SIV» رهبری کرده اند و می‎خواهند تا این برنامه تمدید شود.

وزارت خارجه امریکا هفته گذشته گفت که به زودی این برنامه به پایان خواهد رسید.

اما سناتور جان مک‌کین در یک اعلامیه روز چهارشنبه گفت با تصویب لایحه جدید، اطمینان حاصل خواهد شد که برنامه اختصاصی مهاجرت ادامه می‎یابد و پیامی واضح فرستاده خواهد شد که امریکا در مورد کسانی خاموش نمی‎ماند که با پذیرش خطرهای زیاد، در کنار ایالات متحده در مبارزه‌اش با تروریزم ایستادگی کردند.

پیش از این و به دنبال آغاز کار دونالد ترمپ بحیث رئیس جمهور امریکا، جنرال دیوید پترائوس قوماندان پیشین نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود کشورش در برابر ترجمان‎های افغان و عراقی که با نیروهای امریکایی در این دو کشور کار کرده‎اند، مسئولیت و مکلفیت دارد.

او افزود:

"جهان هدفمند باید این توانایی را داشته باشد تا با این‌کشورها کمک کند و کسانی که به حیث ترجمان‎ها با خطر روبه‌رو اند، به امریکا منتقل شوند. این یک مکلفیت برای ما است."

در حال حاضر سفارت امریکا در کابل، دیدار و مصاحبه را با کسانی که در برنامه «SIV» شامل می‎شوند، توقف داده‎است.

پارسال ایالات متحده، برنامه صدور ویزه برای ۱۵۰۰ ترجمان را تصویب کرد اما برای تقاضا کننده‎ها، شرایط خیلی سخت برای پذیرش در نظر گرفته شد.

دفتر جینی شهین سناتور ارشد حزب دموکرات می‎گوید در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار درخواست برای ویزه امریکا مورد بررسی قرار دارد.

برخی نگرانی‎ها از سوی اعضای کانگرس امریکا مطرح شده که شاید شورشیان با استفاده از این برنامه وارد ایالات متحده شوند اما حامیان برنامه اختصاصی مهاجرت این نگرانی‎ها را رد می‎کنند و می‎گویند که در مورد تقاضا کننده‎های ویزه، معلومات کافی وجود دارد و قضایای آن‎ها با دقت بررسی می‎شوند.

گفته می‎شود که در حال حاضر بیش از ده هزار درخواست ترجمان‎های افغان برای دریافت ویزه امریکا، تحت بررسی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG