لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

وزارت معارف: طرف‎های درگیر جنگ از مراکز آموزشی استفاده نکنند


وزارت معارف افغانستان از ارگان‎های امنیتی می‎خواهد تا به امنیت مکاتب این کشور توجه جدی کنند.

در حالیکه وزارت معارف افغانستان در مورد گفته‎های اخیر مقام‎های محلی ننگرهار مبنی بر کشف مقدار سلاح و مهمات از یک مکتب خصوصی در این ولایت اظهار بی خبری می‎کند اما سخنگوی این وزارت می‎گوید که باید از مکاتب منحیث پایگاه نظامی استفاده نشود.

مجیب مهر داد سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی از طرف‎های درگیر جنگ خواست تا از مراکز آموزشی منحیث پایگاه نظامی استفاده نکنند.

مهرداد: بدبختانه برخی گزارش‎های تاسف بار در این مورد را می‎شنویم.
مهرداد: بدبختانه برخی گزارش‎های تاسف بار در این مورد را می‎شنویم.

مهرداد افزود:

"بار بار از طرف‎های درگیر تقاضا کردیم تا نیروهای شانرا حد اقل از مکاتب دور داشته باشند و از مکاتب استفاده نظامی نکنند اما بدبختانه برخی گزارش‎های تاسف بار در این مورد را می‎شنویم، اما خواست ما این است تا مکاتب از مسایل نظامی دور نگه داشته شود."

آقای مهرداد می‎گوید، در مورد خبر اخیر از ننگرهار گزارش رسمی به آنان نرسیده اما به گفته وی، پیش از این ، وزارت معارف افغانستان بر تامین امنیت مکاتب تاکید داشته و یکبار دیگر نیز این خواست اش را تکرار می‎کند.

بر اساس معلومات وی، پیش از این گزارش‎های به آنان رسیده که طرف‎های درگیر جنگ از مکاتب استفاده نظامی کرده‎اند.

سخنگوی وزارت معارف افغانستان در حالی این اظهارات را بیان می‎کند که عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به خبرنگاران محلی گفته‎است که نیروهای امنیت ملی در این اواخر در نتیجه یک عملیات خاص مقدار سلاح و مهمات را از یک مکتب خصوصی کشف و دو تن را نیز بازداشت کرده‎اند.

وی نام این مکتب خصوصی، مقدار سلاح و مهمات و تاریخ دقیق این عملیات را افشا نکرده‎است.

از سوی هم کمیسیون معارف، تحصیلات عالی و امور دینی و فرهنگی ولسی جرگه تاکید دارد که وزارت معارف افغانستان باید از نحوه فعالیت مکاتب خصوصی نظارت جدی کند.

خلیل الله شهید زاده یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی چنین گفت:

"از وزارت معارف بگونه جدی می‎خواهیم، مکاتب خصوصی که نزد شان ثبت است و از آنان تعهد اخذ کرده باید آن را تطبیق کنند در صورت تخطی باید مورد پیگرد قرار بگیرند."

آقای شهید زاده از وزارت تحصیلات عالی نیز می‎خواهد در برابر موسسات و پوهنتون‎های خصوصی که تخطی کرده باشند، اقدام جدی کند.

مقام‎های حکومتی بارها تاکید کرده‎اند که باید مراکز تعلیمی و تحصیلی از هرنوع فعالیت سیاسی ونظامی به دور نگهداشته شود اما برخی اوقات گزارش‎های نگران کننده درین مورد منتشر شده‎است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG