لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

کار ساخت فاز اول اپارتمان‎های رهایشی چین در کابل آغاز می‎شود


کار ساخت فاز اول اپارتمان‎های رهایشی در کابل از سوی کشور چین تا دو ماه دیگر آغاز می‎شود.

قرارداد ساخت فاز اول اپارتمان‎های رهایشی میان وزیر امور شهرسازی و مسکن افغانستان و سفیر چین درین کشور به روز پنج شنبه در کابل امضا شد.

مقام‎های افغان و چینایی روز پنج شنبه قرارداد این اپارتمان‎ها را که در ساحه دارلامان شهر کابل ساخته می‎شود، امضا کردند که بر اساس آن در قدم اول ۱۴۰۰ آپارتمان اعمار خواهد شد.

سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی و مسکن روز پنج شنبه در نشستی به این مناسبت گفت که کار بخش اول ساخت این اپارتمان‎ها تا دو ماه دیگر آغاز می‎شود و توقع می‎رود تا دو سال آینده کار آن تکمیل شود.

نادری: این فاز اول برنامه بزرگ مسکن است.
نادری: این فاز اول برنامه بزرگ مسکن است.

وی افزود:

"این فاز اول برنامه بزرگ مسکن است، که ۵۰۰ میلیون یوان تعهد شده و انشاالله که بتوانیم تا دو ماه آینده کار عملی را در ساحه آغاز کنیم."

حکومت افغانستان حمایت ساخت ده هزار اپارتمان را از سوی چین دریافت کرده که به گفته مقام‎های افغان، کار ساخت این اپارتمان‎ها در چند مرحله آغاز خواهد شد.

بر اساس معلومات وزارت شهرسازی و مسکن، در فاز اول ۱۴۰۰ اپارتمان در ساحه نیله باغ دارالمان اعمار می‎شود و این روند در ولایت‎ها نیز ادامه میآبد.

رئیس جمهور غنی در سال ۲۰۱۴ میلادی در هنگام سفر به چین در دیدار با مقام‎های آن کشور بر عملی کردن پروژه‎های زیربنایی در افغانستان تاکید کرده بود.

افغان‎ها هم اکنون به دو میلیون اپارتمان یا محل زیست نیاز دارند که به گفته وزیر شهرسازی و مسکن افغانستان رسیدگی به آن در مقایسه با تقاضا کمتر است.

از سوی هم یو جینگ سفیر چین در کابل می‎گوید که این پروژه برای مردم و حکومت افغانستان قابل قبول بوده و آنان به همکاری شان ادامه می‎دهند.

یوجینگ: پیشرفت در افغانستان تنها خواست افغان‎ها نه بلکه آرزوی چین هم است.
یوجینگ: پیشرفت در افغانستان تنها خواست افغان‎ها نه بلکه آرزوی چین هم است.

وی افزود:

"اگر این پروژه مورد قناعت افغان‎ها باشد، مه باور دارم حکومت ما همکاری اش در این راستا را ادامه می‎دهد زیرا پیشرفت در افغانستان تنها خواست افغان‎ها نه بلکه آرزوی چین هم است."

این اپارتمان‎ها از کمک‎های بلاعوض چین ساخته می‎شود و حکومت توزیع آن را به خانواده‎های قربانیان نیروهای امنیتی و دفاعی تعهد کرده‎است.

وزارت شهر سازی و مسکن می‎گوید که در کنار چین، هند، امارت متحده عربی و عربستان سعودی نیز تعهد ایجاد اپارتمان‎ها در افغانستان را کرده که می‎تواند حکومت افغانستان را در زمینه فراهم اوری اپارتمان‎ها برای نیازمندان کمک کند.

اما انجنیر افتخار از کارشناسان بخش ساختمانی با اشاره با ساخت برخی شهرک‎های بی کیفیت در افغانستان می‎گوید که در تطبیق این پروژه باید کیفیت، قربانی سرعت و نیازمندی مردم نشود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG