لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۶

احدی: دلیل ناکامی پروسه صلح حکومت افغانستان و طالبان مسلح هستند


جبهه ملی نوین از اپوزیسیون سیاسی حکومت افغانستان می‎گوید که طالبان مسلح بجای آمادگی برای جنگ در سال پیشرو باید، برای تامین صلح درین کشور تلاش کنند.

انوارالحق احدی رئیس جبهه ملی نوین افغانستان این مطلب را روز پنجشنبه در نشست حمایت شورای سرتاسری مردم میدان وردک و روند ملی جوانان افغانستان از این جبهه بیان کرد.

احدی از طالبان مسلح و حکومت افغانستان خواست تا موقف شانرا در رابطه به پروسه صلح روشن تر سازند.

آقای احدی گفت پروسه صلح افغانستان را ناکام خواند و می‎گوید که دلیل ناکامی آن حکومت افغانستان و طالبان مسلح هستند.

احدی: جبهه ملی بالای طالبان مسلح صدا می‎کند که پلان صلح خود را روشن سازند.
احدی: جبهه ملی بالای طالبان مسلح صدا می‎کند که پلان صلح خود را روشن سازند.

وی افزود:

"جبهه ملی بالای طالبان مسلح صدا می‎کند که پلان صلح خود را روشن سازند طالبان باید از خواهشات غیر معقول را بگذرند جبهه ملی بالای طالبان صدا می‎کند که بجای حملات بهاری، بهار آینده را موسم فعالیت‎های صلح بسازند جبهه ملی بالای حکومت هم صدا می‎کند که پلان صلح خود را روشن ترسازد جبهه ملی در ناکامی تلاش‎های صلح حکومت و طالبان مسلح را ملامت می‎داند."

جبهه ملی نوین در حالی این سخنان را بیان می‎کند که حدود شش ماه قبل حکومت افغانستان هنگام امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از طالبان خواست تا با استفاده از فرصت به گفتگوهای صلح بین الافغانی حاضر شوند اما طالبان مسلح به این خواست پاسخ منفی داه‎اند.

رئیس جمهور غنی همچنان هشدار داده‎است در صورتی‎که گروه طالبان به گفتگوهای صلح حاضر نشوند و از جنگ دست نکشند دفتر غیر رسمی سیاسی این گروه در قطر بسته خواهد شد.

پیش از این انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان نیز گفته‎است تا زمانی که گفتگوهای صلح میان حکومت و مخالفین مسلح رو در رو انجام نشود پروسه صلح در این کشور کامیاب نخواهد شد.

مسئولان این نهاد نیز گفته‎اند، بررسی‎های آنان نشان می‎دهد که در ۱۵ سال گذشتته گفتگوهای صلح با مخالفین مسلح ناکام بوده‎است.

از سوی هم محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین الملل شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید، حکومت افغانستان بخاطر گفتگوهای صلح با طالبان مسلح بدون کدام پیش شرط در هر زمان و مکان آماده‎است.

قاسمیار: امیدوار هستیم که طرف مقابل هم هیچ پیش شرطی نداشته باشد.
قاسمیار: امیدوار هستیم که طرف مقابل هم هیچ پیش شرطی نداشته باشد.

وی افزود:

" دروازه صلح باز است ما حاضر به گفتگو هستیم در هر زمان و مکان حتی ما هیچ پیش شرطی نداریم و امیدوار هستیم که طرف مقابل هم هیچ پیش شرطی نداشته باشد بسم الله وقت را تعین نمایند که به مذاکره بپردازیم."

از سوی هم عبدالبصیر حقیار یکتن از کارشناسان مسایل سیاسی می‎گوید، حکومت باید بخاطر گفتگوهای صلح با مخالفین مسلح توانمندی‎های نظامی و سیاسی خود را بیشتر ساخته و به مخالفان مسلح بفهماند که هیچ راه به جز از صلح ندارند.

آقای حقیار تاکید کرد که حکومت افغانستان باید بخاطر موفقیت پروسه صلح از تمام ظرفیت‎های دولتی و غیر دولتی استفاده کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG