لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

سپیدار: اتکای تجارتی افغانستان به پاکستان کاهش یافته‎است


با آنکه آگاهان امور اقتصادی مسدود بودن راه‎ها میان افغانستان و پاکستان را سبب ایجاد مشکلات جدی برای مردم می‎دانند،اما ریاست اجرائیه حکومت می‎گوید این کشور از لحاظ تجارتی دیگر تنها متکی به پاکستان نیست.

سخنگوی این ریاست روز پنجشنبه در نشست خبری در کابل گفت در حال حاضر معاملات تجارتی افغانستان با ایران و کشورهای آسیای میانه افزایش بی سابقه یافته‎است.

مجیب الرحمان رحیمی گفت بسته شدن این راه در مقایسه به افغانستان به پاکستان بیشتر آسیب رسانیده‎است.

به گفته وی داد و ستد تجارتی افغانستان با ایران و کشورهای آسیای میانه توانسته‎است نیازمندی‎های افغان‎ها را تکمیل کند.

رحیمی: بسته شدن این راه در مقایسه به افغانستان به پاکستان بیشتر آسیب رسانیده‎است.
رحیمی: بسته شدن این راه در مقایسه به افغانستان به پاکستان بیشتر آسیب رسانیده‎است.

وی افزود:

"رئیس اجرائیه در ارتباط به مشکل مسدود شدن راه‎ها با مسئولین نشستی داشت که در آن گزارش داده شده که حجم مبادلات تجارتی افغانستان با ایران و کشورهای آسیای میانه افزایش بی سابقه یی داشته و اتکا بیش از حد که افغانستان با پاکستان داشت در حال حاضر کاهش یافته‎است."

این در حالیست که پاکستان از نزدیک به یک ماه قبل در عکس العمل به حملات تروریستی در آن کشور راه‎های تورخم و سپین بولدک را بسته‎است.

با آنکه ریاست اجرائیه می‎گوید در حال حاضر افغانستان به راه‎های بدیل تجارتی دسترسی دارد اما احتمال می‎رود پاکستان با استفاده از نشست لندن برای حل مشکلات میان دو کشور تلاش کند.

نشست سه جانبه با اشتراک مشاورین امنیت ملی افغانستان، پاکستان و انگلستان به روز چهارشنبه در لندن برگزار شد.

با آنکه اجندای اصلی این نشست را مسایل امنیتی تشکیل می‎دهد اما شورای امنیت ملی افغانستان پیش از این گفته است که ممکن روی حل مشکلات و باز شدن راه‎ها نیز در این نشست بحث شود.

دراین حال شماری از آگاهان اقتصادی می‎گویند که مسدود شدن راه‎ها میان افغانستان و پاکستان به ضرر هر دو کشور است.

محمد امین فرهنگ وزیر سابق تجارت و یکی از این آگاهان ادعای حکومت مبنی بر این که افغانستان در حال حاضر به پاکستان اتکا اقتصادی ندارد را رد کرده می‎گوید با مسدود شدن این راه‎ها افغان‎ها با مشکلات جدی روبرو اند.

فرهنگ افزود:

"نه تنها قیمت‎ها در بازارها بلند رفته و مردم با مشکلات روبرو شده‎اند بلکه به پیمانه زیاد قاچاق را در افغانستان بلند برده و این مسئله قیمت بازار که به اساس عرضه و تقاضا باید تنظیم شود بیرون کرده و بدست قاچاقبر می‎دهد."

به گفته آقای فرهنگ راه‎های که بتواند به حیث بدیل با راه‎های پاکستان عمل کند تا کنون فعال نشده‎است.

XS
SM
MD
LG