لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۴

اولین سینمای فامیلی در پایتخت افغانستان فعالیتش را آغاز کرده‎است


عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف
عکس جنبۀ تزئینی دارد/ آرشیف

اولین سینمای فامیلی در پایتخت افغانستان آغاز به فعالیت کرده‎است.

خبرگزاری فرانسه نوشته‎است، سینما در پایخت یک کشور جنگ زده که در آن معمولاً زنان در خانه‎ها اند، می‎تواند یک جای خوب تفریحی باشد که خانواده‎ها در کنار هم از دیدن فلم‎ها لذت ببرند.

این در حالیست که بیشتر تماشاچیان در سینماهای کابل را مردان تشکیل می‎دهند که سروصدای کف زدن و دود سگرت آن‎ها، فصای سینما را برای خانواده‎ها مناسب نساخته‎است.

خبرگزاری فرانسه از زهرا سوزان یک مادر بیست و پنج ساله نقل کرده که می‎گوید، با آنکه در فرهنگ افغانستان برای زنان و کودکان اجازه رفتن به سینما داده نشده‎است اما اولین تجربه او برای رفتن در سینما در کنار خانواده اش عالی بود.

سینمای فامیلی گلکسی تنها به خانواده‎ها و زنان اجازه ورود در این سینما را می‎دهد مردهای مجرد نمی‎توانند در آن‎جا فلم ببینند.

سینماهای عادی در افغانستان
سینماهای عادی در افغانستان

سینمای گلکسی سال گذشته بروی تماشاچیان در کابل گشوده شد.

ابوبکر غرزی که یکی از تاسیس کننده این سینمای فامیلی است به خبرگزاری فرانسه گفته‎است، زمانی‎که خانواده‎ها در داخل سالن سینما اند، کسی دیگر اجازه ورود در آن‎جا را ندارد تا خانواده‎ها احساس مصونیت کنند.

حلیمه لغمانی یکتن از باشندگان شهر کابل که برای نخستین بار فلم را در یک پرده سینما تماشا کرده تجربه اشرا به رادیو آزادی چنین میگوید:

" بسیار تجربه خوشایند بود، اولین بار بود که به سینما رفتم و در آن‎جا در یک آرامی و در یک فضای بسیار خوب توانستم فلم ببینم."

در زمان رژیم طالبان در افغانستان، تمامی سینماها یا مسدود بودند و یا هم از بین برده شدند اما پس از سرنگونی رژیم این گروه یکبار دیگر سینماها در اینکشور رونق گرفت.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اکنون صف بستن برای خرید تکت از سوی خانواده‎ها در بیرون سینمای گلکسی، مردم را به یاد دورانی می‎اندازد که خانواده‎های افغان بدون مشکل می‎توانستند شب‎های آخر هفته را به تماشای فلم به سینماها و یا هم کنسرت ها بروند.

خبرگزاری در ادامه نوشته‎است، حکومت افغانستان هنوز هم با طالبان مسلح می‎جنگد و باشندگان این کشور نه تنها با تهدیدهای امنیتی مواجه‎اند، بلکه خانم‎ها با آزار و اذیت از سوی برخی مردان در بیرون از خانه‎های شان نیز روبرو می‎شوند.

با آنکه گروه‎های افراطی دیدن فلم را گناه میپندارند اما در این سال‎های اخیر سینماها هدف حملات قرار نگرفته‎اند.

XS
SM
MD
LG