لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

واکنش‌ها در مورد کاهش کمک امریکا به ملل متحد در بودجه پیشنهادی ترمپ


سازمان ملل
سازمان ملل

بودجه پیشنهادی رئیس جمهور ترمپ که در آن مصارف وزارت خارجه و کمک‎های خارجی امریکا تقریبا سی درصد کمتر می‎گردد در خارج و داخل این کشور سر و صداها را بلند کرده‎است.

دو سناتور حزب جمهوری خواه که سال گذشته در جریان مبارزات انتخاباتی با دونالد ترمپ رقابت کردند، اکنون در رابطه با کاهش بیش از حد مصارف دیپلوماتیک و افزایش یکباره مصارف نظامی اظهار نگرانی می‎کنند.

بودجه پیشنهادی امریکا که در آن کاهش سهم این کشور در مصارف ملل متحد هم مد نظر می‎باشد مقامات این سازمان را نیز نگران ساخته‎است.

بخش اعظم مصارف سازمان ملل متحد و اداره ببین المللی انرژی اتومی را امریکا می‎پردازد.
بخش اعظم مصارف سازمان ملل متحد و اداره ببین المللی انرژی اتومی را امریکا می‎پردازد.

سرمنشی ملل متحد انتونیو گوتیریس هشدار داد که کاهش یک باره وجوه تمویلی بر تلاش‎های دراز مدت اصلاحات در این سازمان جهانی تاثیر منفی خواهد داشت. رئیس جمهور امریکا پیشنهاد کرده‎است که سهم امریکا را در عملیات بین المللی حفظ صلح کاهش می‎دهد.

سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد فرانسوا دیلاتر اظهار داشت جهان امروز بیشتر از همه چیز به یک ملل متحد قدرتمند و امریکای متعهد به مسایل جهانی نیاز دارد.

به گفته او عقب نشینی امریکا و تصور این‎که امریکا به چنین یک مسیر میرود خطری را ایجا می‎کند که سبب بی ثباتی بیشتر در جهان خواهد شد.

بخش اعظم مصارف سازمان ملل متحد و اداره ببین المللی انرژی اتومی را امریکا می‎پردازد.

معاون سابق وزارت خارجه امریکا نیشا بیسوال اظهار داشت پیشنهاد کاهش ۱۰ عشاریه ۹ میلیارد دالر در مصارف وزارت خارجه و اداره انکشاف بین المللی امریکا بی ثبات کننده و غیر مسئولانه می‎باشد.

خانم بیسوال در تویتر خود نوشته‎است که تاثیرات این اقدام در برنامه‎های خارجی و داخلی بسیار بزرگ خواهد بود.

بعضی از مقامات بلند رتبه نظامی هم از بودجه پیشنهادی راضی نیستند.
بعضی از مقامات بلند رتبه نظامی هم از بودجه پیشنهادی راضی نیستند.

دو سناتور امریکای که سال گذشته برای نامزدی به مقام ریاست جمهوری امریکا از حزب جمهوری خواه با آقای ترمپ رقابت کردند با تغیر مسیر در بودجه امریکا که مصارف دیپلوماتیک را یکباره کاهش داده و تمرکز بر مصارف نظامی کرده‎است مخالفت نشان دادند.

سناتور مارکو روبیو اظهار داشت که کمکخارجی خیرات نیست و سناتور لیدزی گراهم گفت این افزایش در مصارف نظامی به بهای امنیت ملی صورت می‎گیرد.

عضو مجلس نمایندگان از حزب جمهوری خواه‎هال راجرز می‎گوید دفاع از منافع ملی به یک روش همه جانبه نیاز دارد یعنی همزمان با اتکا به دخالت نظامی استفاده کامل و مسئولانه از تمام امکانات دیپلوماتیک که در دسترس هستند.

حتی بعضی از مقامات بلند رتبه نظامی هم از بودجه پیشنهادی راضی نیستند.

ستیفن هادلی مشاور امنیت ملی رئیس جمهور سابق جورج دبلیو بوش به روزنامه نیویارک تایمز گفته‎است:

" ما از جنگ عراق و افغانستان آموختیمکه اردوی ما برای رسیدن به یک پیروزی در میدان جنگ به شرکای ملکی نیاز دارد تا بتواند یک صلح پایدار را حاکم بسازد."

به گفته او تنها صلح پایدار است که می‎تواند ضامن ثبات یک کشور بعد از جنگ باشد و از برگشت این کشور به لانه تروریزم جلوگیری نماید.

اما وزیر خارجه امریکا ریکس تیلرسن از کاهش بودجه اداره خودش حمایت کرده و گفت که این تصمیمزمینه را مساعد می‎سازد که آن‎ها موثرتر کار کنند و با پول کم کار زیاد را انجام بدهند.

XS
SM
MD
LG