لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۵

وزیر خارجه افغانستان در یک کنفرانس در امریکا شرکت می‌کند


صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان

وزیر خارجه افغانستان در کنار آنکه در سفرش به واشنگتن در کنفرانس وزیران خارجه ائتلاف ضد داعش اشتراک می‌کند، می‌گوید که دیدار های با سرمنشی سازمان ملل و مقام های امریکایی نیز خواهد داشت.

صلاح الدین ربانی روز یکشنبه هنگام ارائه گزارش کارکرد سال ۱۳۹۵ خورشیدی این وزارت، تاکید کرد که در سفرش به امریکا، با وزیران دفاع و خارجه و شماری از اعضای کانگرس این‌کشور دیدار می‌کند.
وی افزود:

" در این سفر در کنار اشتراک در این کنفرانس، با سرمنشی سازمان ملل و مقام‌های امریکا و شماری از اعضای کانگرس این‌کشور دیدار های خواهم داشت."

آقای ربانی می‌گوید، بزرگترین چالش در برابر افغانستان فعالیت‌های تروریستی است و پناهگاه این تروریستان در بیرون از افغانستان است.

این سفر وزیر خارجه به امریکا در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا گفته است، طرح نابودی گروه داعش را به قصر سفید سپرده‌است.

تورن جیف سخنگوی وزارت دفاع امریکا همچنان گفته است این طرح پلان بزرگی را در پی دارد که نه تنها در عراق و سوریه بلکه بر اساس آن در تمامی جهان برای نابودی این گروه مبارزه خواهد شد.

در این حال، گزارش‌ها می‌رسانند که فعالیت گروه داعش به شمول ننگرهار، در بخش‌های شمال شرق افغانستان نیز گسترش یافته‌است آنچه که نگرانی های را از سوی باشندگان این ولایات به همراه شده‌است.

هم چنان برخی از مقام‌های محلی افغانستان گفته اند که گروه داعش در شماری از ولایات شمال کشور به سرباز گیری آغاز کرده‌اند و در تلاش گسترش فعالیت‌های تروریستی شان در بهار پیشرو هستند.

در این حال شماری از کارشناسان سیاسی اشتراک مقام‌های افغان را در کنفرانس وزیران خارجه ائتلاف ضد داعش سودمند می‌دانند، اما می‌گویند که برای نابودی این گروه باید گام‌های عملی برداشته شود.

نادرخان کتوازی یکی از اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل این جرگه روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی در این باره گفت:

"این کنفرانس نباید در یک سخن باقی بماند، اگر چنین باشد پس هیچ سودی در پی نخواهد داشت، بهتر آن است که در برابر این پدیده بد، گام‌های عملی از سوی جهان برداشته شود تا مبارزه در برابر این پدیده قوی گردد."

کتوازی تأکید می‌ورزد تا هنگامیکه کشورهای جهان در برابر پدیده هراس افگنی بخصوص گروه داعش گام‌های صادقانه و عملی بر ندارند، مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی نتایجی در پی نخواهد داشت.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG