لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

ارگ: برای آمدن گلبدین حکمتیار به کابل، هیچ مانع وجود ندارد


ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، برای آمدن گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به کابل، هیچ موانع وجود ندارد.

ارگ اعلان کرده‎است که تمام موارد توافقنامه صلح با حزب اسلامی که مربوط به حکومت می‎شود عملی شده و برای آمدن گلبدین حکمتیار رهبر این حزب به کابل، هیچ موانعی وجود ندارد.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور که روز دو شنبه در کابل هنگام ارائه گزارشات کاری یک ساله نهادهای دولتی صحبت می‎کرد گفت، حکومت مطابق توافقنامه صلح با حزب اسلامی تمام وعده هایش را عملی کرده و منتظر آمدن حکمتیار به کابل است.

مرتضوی: از طرف حکومت افغانستان هیچ مانعی وجود ندارد.
مرتضوی: از طرف حکومت افغانستان هیچ مانعی وجود ندارد.

وی افزود:

" از طرف حکومت افغانستان هیچ مانعی وجود ندارد برای تطبیق موافقتامه، تمام اقدامات که مربوط به ما بود ما آن را انجام داده ایم و منتظر هستیم که حزب اسلامی هم زمان آمدن آقای حکمتیار را به کابل اعلان کند."

آقای مرتضوی از توافقنامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت به عنوان یک دست آورد در بخش صلح بین الافغانی در سال ۱۳۹۵ یاد کرد.

توافقنامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان حدود شش ماه پیش از سوی دو طرف با پذیرفتن بعضی شرط‎ها به امضا رسید.

رهایی زندانیان حزب اسلامی از بند حکومت، توزیع زمین برای حدود یک هزار عضو این حزب، بیرون کردن نام حکمتیار از لیست سیاه سازمان ملل متحد و فراهم کردن زمینه برگشت رهبر حزب اسلامی به کابل، به عنوان شرط های این توافقنامه یاد شده‎است.

برای عملی شدن مواد این توافقنامه کمیته مشترک از حکومت و حزب اسلامی نیز موظف شده‎است.

در همین حال مسئولان در حزب اسلامی می‎گویند، وعده‎های که به حزب اسلامی داده شده بود، تا هنوز حکومت آن را به درستی عملی نکرده‎است.

این مسئولان می‎گویند، حکومت هنوز هم به دلیل اختلافات درونی برای رهایی زندانیان حزب اسلامی و تامین امنیت گلبدین حکمتیار گام‎های عملی بر نداشته‎است و به همین دلیل آمدن حکمتیار به کابل، به تعویق افتاده‎است.

ارشد: ما عملا شاهد این نیستیم که حکومت اقدام جدی کرده باشد.
ارشد: ما عملا شاهد این نیستیم که حکومت اقدام جدی کرده باشد.

حشمت الله ارشد یکی از سخنگویان این حزب روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت هنوز هم در باره رهایی زندانیان و تامین امنیت رهبر این حزب اقدامات عملی انجام نداده‎است.

ارشد افزود:

"زمینه ظاهر شدن رهبر حزب اسلامی افغانستان به کابل رهایی زندانیان حزب اسلامی و مجاهدین حزب بود که تا هنوز متاسفانه آزاد نشده اند و خصوصا در رابطه به امنیت شان ( رهبر حزب اسلامی) ما عملا شاهد این نیستیم که حکومت اقدام جدی کرده باشد."

اقای ارشد از حکومت می‎خواهد تا مطابق وعده‎های داده شده به گونه صادقانه عمل کند تا زمینه آمدن گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به کابل، فراهم شود.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG