لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

ضمیر: در ۱۳۹۶ کار اعمار ۲۵۰ شبکه آب رسانی آغاز می‌شود


در کنار تجلیل از جشن دهقان از سوی وزارت زراعت و مالداری، میله عنعنوی دو روزه دهقان نیز آغاز شد.

اسدالله ضمیر وزیر زراعت افغانستان روز چهار شنبه هنگام برپایی این جشن گفت، در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، بیشترین بخش ۱۵۰ پروژه انکشافی این وزارت تکمیل شده‎است که در نتیجه آن زمینه آب رسانی برای حدود ۴۴ هزار هکتار زمین فراهم شده‎است.

به گفته ضمیر با عملی شدن کامل این پروژه‎ها، زمنیه آبیاری هزاران جریب زمین مساعد خواهد شد.

ضمیر: در نظر داریم برای تقویت ذخایر ۳۳۰۰ متر مکعب آب بندهای ذخیره یی ایجاد کنیم.
ضمیر: در نظر داریم برای تقویت ذخایر ۳۳۰۰ متر مکعب آب بندهای ذخیره یی ایجاد کنیم.

وی هچنان گفت، سال ۱۳۹۵ از رهگذر زراعت و تولیدات زراعتی، برای افغانستان سال پربار بود و در باره اینکه این وزارت برای سال ۱۳۹۶ چه برنامه‎های زراعتی روی دست دارد گفت:

" ما دیزاین و سروی ۲۹۵ شبکه آب رسانی را که زیر پوشش بند سلما قرار دارد، آغاز کردیم.

همینگونه در نظر داریم کار ۲۵۰ شبکه آب رسانی را نیز آغاز کنیم و همچنان، در نظر داریم برای تقویت ذخایر ۳۳۰۰ متر مکعب آب بندهای ذخیره یی ایجاد کنیم."

وزیر وزراعت و مالداری همچنان می‎گوید، قرار است با تکمیل شدن پروژه‎های انکشافی بر ۴۴۰۰۰ هکتار زمین آب رسانیده شود.

گزارشِ از کارکرد سال گذشته وزارت زراعت و مالداری نشان می‎دهد که با آغاز کار پروژه‎های انکشافی این وزارت، برای یکصد هزار باشنده کشور زمینه کار فراهم شده‎است.

در گزارش همچنان گفته شده‎است که با ایجاد باغچه‎های خانگی در سال گذشته، ده‎ها هزار زن به اشتغال دست یافته اند.

با این همه، شماری از دهقانان برای بهبود و افزایش محصولات و نیز نگهداری بهتر آن برای وزارت زراعت پیشنهاد هایی را مطرح می‎کنند.

افغانستان یک کشور زراعتی است.
افغانستان یک کشور زراعتی است.

مصطفی اوریاخیل یکی از این دهقانان که از ولسوالی پغمان در این جشن اشتراک کرده بود می‎گوید:

"ما برای نگهداری محصولات مان به سرد خانه‎ها بسیار نیاز داریم و دوم اینکه، دیگر کشورها بادنجان را از نزد ما بسیار به قیمت نازل خریداری می‎کنند و یک کیلوی آن را دوباره بالای دیگر کشورها به قیمت دو چند و سه چند فروش می‎کنند. پیشنهاد دیگر ما این است که باید ترانسپورت هوایی ایجاد گردد تا محصولات ما به کشورهای دیگر صادر و به قیمت درست به فروش برسد."

با این همه پیشنهادها، وزارت زراعت و مالداری می‎گوید، محصولات زراعتی افغانستان در سال ۱۳۹۵ خورشیدی در مقایسه به سال‎های گذشته بیشتر بوده‎است و با عملی شدن برنامه‎های تازه این وزارت در سال روان، به این رقم افزوده خواهد شد.

در همین حال، نماینده وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که به اساس فیصله آن‎ها در سال روان خورشیدی اعاشه نیروهای امنیتی کشور از تولیدات داخلی زراعتی فراهم می‎گردد.

غلام سخی معین تامیناتی وزارت دفاع که در جشن دهقان اشتراک ورزیده بود، اظهار امیدواری کرد که بخش زیادی اعاشه نیروهای امنیتی امسال از محصولات داخلی فراهم گردد.

زراعت افغانستان شدیداً به آب نیاز دارد.
زراعت افغانستان شدیداً به آب نیاز دارد.

او افزود:

"ما برنج را برای نیروهای ما در قول اردوی ۲۰۹ از تولیدات کندز و بغلان فراهم می‎سازیم، نیروهای ما در ولایات کندز، بغلان، بدخشان و شهر مزار شریف از برنج که تولیدات داخلی ماست، استفاده می‎کنند.

اطمینان می‎دهم که تا سال آینده ۶۰ درصد برنج ما برای نیروهای اردو از تولیدات داخلی ما خواهد بود."

بر اساس گزارش وزارت زراعت و مالداری، در حال حاضر ۸۰ درصد باشندگان کشور مصروف فعالیت‎های زراعتی استند.

شماری از دهقانان میگویند،افغانستان برای زراعت صدها هزار هکتار زمین دارد؛ اما کمبود آب سبب شده‎است تا از این زمین‎ها بهره گیری زراعتی نشود.

این دهقانان از دولت می‎خواهند تا بر ایجاد سیستم‎های آبرسانی اقدام عاجل کند. در این میان، مقام‎ها می‎گویند، معیاری سازی و انکشاف سکتور زراعت شامل برنامه‎های مهم حکومت است زیرا به گفته آن‎ها، زراعت زیربنای اقتصادی این کشور را می‎سازد.

XS
SM
MD
LG