لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۳

اداره حمایت از کودکان: ۳،۷ میلیون کودک افغان از مکتب رفتن محروم‌اند


همزمان با آغاز سال تعلیمی افغانستان، اداره حمایت از کودکان یا (Save the children ) در این کشور نیز نگرانی هایش را در این زمینه که در سال روان هزاران کودک به علت نا امنی‎ها از رفتن به مکتب محروم خواهند شد مطرح می‎کند.

این می‌گوید اداره ۳،۷ میلیون کودکِ که از رفتن به مکتب بی بهره مانده‎اند، با خطرهای گونه گونی روبه استند.

سخنگوی این اداره می‎گوید، از هر سه کودک که یکی آن از رفتن به مکتب بدور مانده، خطرهای چون، قاچاق انسان، نقض حقوق بشری و جذب در صفوف مخالفان مسلح دولت آن را تهدید می‎کند.

مریم عطایی روز پنج شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، با گذشت هر روز کودکان در افغانستان از فراگیری آموزش محروم می‎شوند.

این می‌گوید اداره ۳،۷ میلیون کودکِ که از رفتن به مکتب بی بهره مانده‎اند، با خطرهای گونه گونی روبه استند.
این می‌گوید اداره ۳،۷ میلیون کودکِ که از رفتن به مکتب بی بهره مانده‎اند، با خطرهای گونه گونی روبه استند.

خانم عطایی افزود:

" اداره حمایت از کودکان از نهادهای دولتی می‎خواهد تا برای بهبود وضعیت کودکان که در حالت بدی قرار دارند تلاش ورزد و به این موضوع مهم توجه کند."

نقض حقوق بشری، قاچاق انسان و جذب در صفوف مخالفان مسلح دولت تهدیدهایی استند که به گفته عطایی کودکان محروم از رفتن به مکتب را تهدید می‎کند.

بر اساس معلومات وزارت معارف افغانستان در حال حاضر از ۲،۹ میلیون تن که بسیار آن کودکان می‎باشند، در مکاتب دولتی مصروف فراگیری آموزش استند؛ اما بیشتر از ۳ میلیون کودک از رفتن به مکتب بی بهره مانده‎اند.

هرچند وزارت معارف تاکید می‎ورزد که در سال روان خورشیدی بیشتر از یک میلیون کودک جذب مکاتب خواهند شد؛ اما یافته‎های اداره حمایت از کودکان نشان می‎دهد که درسال روانتنها در ولایات کندهار و ننگرهار به گونه روزمره ۱۱۰۰ کودک از رفتن به مکتب محروم خواهند شد.

پیشتر سازمان ملل گزارشی را پخش کرده که استفاده نظامی از سوی طالبان و نیروهای امنیتی افغان از مکاتب به عنوان سنگر نظامی، بر سیستم معارف افغانستان تاثیر ناگوار داشته‎است.

روزنامه گاردین نیز در یک مطلب اش نوشته‎است، استفاده نظامی از سوی دو طرف درگیر نبرد از مکاتب در هلمند و دیگر ولایات افغانستان، هزاران کودک را از رفتن به مکتب محروم ساخته‎است.

در این میان، سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور روز چهار شنبه در مراسم آغاز سال تعلیمی گفت، بسیاری از چالش‎های که دامنگیر افغانستان شده‎است از بهر بیسوادی در این کشور بوده و بر مهار این چالش تاکید ورزید.

دانش می‎گوید، حکومت افغانستان در سال روان خورشیدی در نظر دارد که برای بازگشایی مکاتب بسته شده، عملیات‎های گسترده یی را در بخش‎هایی از کشور راه اندازی کند.

یک کودک افغان
یک کودک افغان

وی افزود:

"در سال نو حکومت وحدت ملی اراده دارد که به همکاری نیروهای امنیتی و دفاعی بر راه اندازی عملیات‎های نظامی شدت بخشد تا مکاتب را در آن بخش‎های که بسته شده‎است بازگشایی گردد و امنیت این مکاتب را تامین کند، در کنار دولت این مسئولیت مردم نیز است که در این زمینه دولت را همکاری کنند."

با این همه، شماری از آگاهان می‎گویند در ۱۵ سال گذشته آنچنان که لازم بود، در بخش معارف پیشرفتِ محسوس نبوده‎است.

محمد صدیق پتمن معین پیشین تدریسی وزارت معارف نا امنی‎ها را علت اصلی چالش سر راه معارف افغانستان می‎داند و می‎گوید حکومت نیز در این زمینه مسئولیت هایش را درست انجام نداده‎است.

پتمن می‎گوید، به علت بی توجهی حکومت و حرمت نگذاشتن جنگجویان مسلح بر آموزش در افغانستان، سبب شده‎است تا نسل تازه این کشور از فراگیری آموزش و رفتن به مکتب محروم بمانند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG