لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

همایون: حضور نیروهای بیشتر خارجی به جنگ افغانستان کمک نمی‎کند


ولسی جرگه افغانستان در پیوند به خواست وزیر خارجه این کشور برای افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان می‎گوید که بجای افزایش نیروها، تقویت قوای مسلح افغانستان موثر تر است.

این جرگه می‎گوید که تقویت و تجهیز قوای مسلح افغان بهترین گزینه برای مبارزه با تروریزم است.

همایون همایون معاون اول این جرگه روز پنج شنبه در صحبت با رادیو آزادی هرچند حضور نیروهای خارجی در کشور را مهم خواند اما گفت در سال‎های گذشته هزاران نیروی خارجی در افغانستان حضور داشت، اما جنگ مهار نشد.

همایون گفت که تجربه سال‎های قبل نشان می‎دهد که حضور بیشتر نیروهای خارجی به جنگ افغانستان کمک نمی‎کند.

همایون: حضور بیشتر نیروهای خارجی به جنگ افغانستان کمک نمی‎کند.
همایون: حضور بیشتر نیروهای خارجی به جنگ افغانستان کمک نمی‎کند.

وی افزود:

"در سال‎های گذشته نیروهای بیشتر خارجی در افغانستان حضور داشت اما متاسفانه نتوانستند که جنگ را مهار کنند بنا تاکید ما این است که به قوای مسلح افغان تجهیز، تمویل و آموزش بیشتر داده شوند تا جلو جنگ را بگیرند."

وی می‎گوید، تلاش‎های صلح با مخالفین مسلح نیز نتیجه‎ای نداده زیرا به گفته وی پیشبرد گفتگوهای صلح در اختیار مخالفان مسلح نه بلکه در دست حامیان شان است.

این در حالیست که صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان در کنفرانس شورای اتلانتیک در واشنگتن، از ایالات متحده امریکا خواسته‎است تا نیرو‌های بیشتر را برای کمک در نبرد با گروه طالبان و داعش به افغانستان بفرستد.

وی گفته‎است، این کشور به کمک ایالات متحده برای پُر کردن کمبودات نظامی، از طریق افزایش تمرینات آموزشی، بلند بردن قابلیت نیرو‌های پیاده و هوایی و همچنان حمایت استخباراتی با افغانستان نیاز دارد.

در حال حاضر حدود ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان مستقر اند.

جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان نیز ماه گذشته به کانگرس امریکا گفت، به چند هزار نیروی اضافی برای شکستن بن بست در افغانستان نیاز است.

برخی از سناتوران امریکایی نیز از کانگرس آن کشور خواسته‎اند تا حکومت امریکا نیرو بیشتر به افغانستان اعزام نماید.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با استقبال از اعزام نیرو های بییشتر به افغانستان گفته‎است، رسیدن در امر مبارزه با تروریزم در کشور بدون کمک و حمایت ایالات متحده امریکا و ناتو امکان پذیر نیست.

تا هنوز واشنگتن برای اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان چیزی نگفته‎است.

از سوی هم شماری از آگاهان نظامی می‎گویند باید نخست بالای پاکستان فشار جهانی آورده شود و بعد مرزهای میان دو کشور کنترول دقیق شود.

یارمند: باید قوای مسلح افغان توانمند تر و مجهز تر شوند.
یارمند: باید قوای مسلح افغان توانمند تر و مجهز تر شوند.

میرزا محمد یارمند یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

"جنگ افغانستان به گرفتن راهکارهای دقیق که عبارت از فشار آوردن بالای پاکستان تا وادار به مبارزه صادقانه شود است، کنترول دقیق سرحدات نیز نیاز است."

آقای یارمند همچنان می‎گوید که باید اختلافات سیاسی رهبران حکومت پایان یابد و در مبارزه با دشمن و سیاست نظامی هماهنگ باشند.

وی همکاری ایالات متحده را یک نیاز جدی می‎داند اما می‎گوید که باید قوای مسلح افغان توانمند تر و مجهز تر شوند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG