لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۴

وزارت دفاع ادعای کنترول ۴۰ ولسوالی بدست طالبان مسلح را رد کرد


وزارت دفاع افغانستان آن ادعای طالبان مسلح را رد می‎کند که گویا بیش از ۴۰ ولسوالی در کنترول شان قرار دارد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که مخالفان مسلح توان رویارویی با قوای مسلح را ندارند از همین رو تبلیغات می‎کنند.

وزیری گفت که مخالفان مسلح برای ایجاد ترس در میان مردم از تبلیغات استفاده می‎کنند.

وی این ادعاهای طالبان را بخشی از تبلیغاتی جنگی می‎خواند و می‎گوید که طالبان میخواهند خود شان را در میدان‎های جنگ پیروز نشان بدهند.

وزیری: در تمام افغانستان مرکز هشت ولسوالی در دست مخالفین قرار دارد.
وزیری: در تمام افغانستان مرکز هشت ولسوالی در دست مخالفین قرار دارد.

او افزود:

"در تمام افغانستان مرکز هشت ولسوالی در دست مخالفین قرار دارد، این ولسوالی‎ها در زمانی‎که نیروهای بیشتر خارجی در افغانستان حضور داشتند در دست مخالفین بود، در تمام کشور حاکمیت دولت است، تمام ولایت‎ها، ولسوالی‎ها و شاهراه‎ها فعال است، وقتی آنان ادعای حاکمیت را دارند پس بیایند حکومت هم جور کنند، مه به این عقیده‎است که آنان در حالت شکست اند."

طالبان مسلح در یک اعلامیه که به تازگی منتشر شده ادعا کرده‎اند که در ۴۴ ولسوالی حاکمیت کامل دارند.

در کنار آنسه ولسوالی دیگر راکه جدیدآ از سوی آنان ایجاد شده‎است نیز شامل لیست نموده‎اند.

این والسوالی‎ها تازه تاسیس شده در ولایت‎های هلمند و غور موقعیت دارند.

افغانستان ۳۶۴ ولسوالی دارد که بر اساس معلومات وزارت دفاع طالبان تنها در هشت ولسوالی کنترول دارند و برای پس گیری آن تلاش جریان دارد.

این در حالیست که نزدیک به شش ماه پیش اداره سرمفتش خاص برای بازسازی افغانستان یا سیگار در یک گزارش اش گفته بود که حکومت افغانستان تنها در ۶۵ درصد خاک این کشور حاکمیت دارد اما حکومتافغانستان آنرا رد نموده‎است.

در کنار این جنرال جان نیکلسن قوماندان عمومی ماموریت حمایت قاطع در افغانستان گفته بود که طالبان از نظر نفوذ در ده فیصد خاک افغانستان حاکم اند.

از سوی هم شماری از کارشناسان امنیتی هرچند برخی مناطق را نا امن می‎دانند اما می‎گویند که در این زمینه دولت و مخالفین مسلح تبلیغات می‎کنند.

زلمی وردک در این مورد به رادیو آزادی گفت :

"وقتی از کابل به بیرون بروید، به بسیاری ولسوالی‎ها رفته نمی‎شود هرچند رقم آن معلوم نیست هرچند خارجی‎ها هم گفته‎اند که ۴۵ فیصد خاک افغانستان در دست مخالفین است اما فکر می‎کنم که هر دو طرف بر ضد شان تبلیغات می‎کنند."

آقای وردک به این باور است که مردم باید در تامین امنیت با قوای مسلح شان همکاری کنند .

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG