لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

برخی روزنامه های جهان در مورد سقوط ولسوالی سنگین تبصره کرده‌اند


روزنامه‌های وال ستریت ژورنال و واشنگتن پُست در شماره‌های اخیر خود در مورد حمله طالبان بالای ولسوالی سنگین ولایت هلمند مطالبی را به نشر رسانده و بر اهمیت این ولسوالی تاکید نموده‌اند.

وال ستریت ژورنال

روزنامه وال ستریت ژورنال می‌نویسد، طالبان قبل از آغاز عملیات بهاری خود با حمله بر ولسوالی سنگین فشار را بر حکومت افغانستان افزوده‌اند.

طالبان ادعا می‌کنند که ولسوالی سنگین را تصرف نموده‌اند.

به نوشته وال ستریت ژورنال، سنگین ولسوالی می‌باشد که قوای امریکایی و بریتانوی از آغاز جنگ در افغانستان در سال ۲۰۰۱ به اینسو سنگین‌ترین تلفات را در آن متحمل شده‌اند.

تلفات قوای ناتو در سال ۲۰۱۰ در این منطقه به اوجش یعنی ۳۰۰ نفر رسید و در یک سال گذشته حداقل دو سرباز قوای خاص امریکا در آن کشته شده‌اند.

در سال جاری به نوشته روزنامه اردوی امریکا در حدود ۳۰ هزار سرباز خیالی افغان را از لیست خارج کرد که بیشترین آن‌ها در ولایت هلمند بودند، یعنی سربازانی که خود شان وجود نداشتند ولی معاش به آن‌ها پرداخته می‌شد.

به نوشته روزنامه، قوای امریکا در سال ۲۰۱۴ هلمند را ترک کردند، ولی کمتر از یک سال بعد آن دوباره به این ولایت رفتند و اکنون قرار است ۳۰۰ سرباز دیگر قوای بحری امریکا به این ولایت برود.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست می‌نویسد، مقامات امریکایی و افغان و والی هلمند این خبر را رد می‌کنند که سنگین بدست طالبان سقوط کرده‌است، ولی آن‌ها می‌گویند بخاطر جلوگیری از تلفات ملکی محل کار ادارات دولتی و نظامی را تغییر داده‌اند.

به نوشته واشنگتن پُست، بسیاری تحلیلگران در افغانستان از خبر سقوط سنگین تکان خورده اند.

عتیق الله امرخیل یک جنرال متقاعد افغان و تحلیلگر امور نظامی در کابل به روزنامه گفته است برایش بسیار تکان دهنده و تعجب آور بود که بعد از این همه قربانی و تلفات بخاطر تصرف سنگین این ولسوالی دوباره بدست مخالفین افتاد.

به گفته او حکومت افغانستان نباید کوچکترین منطقه را برای مخالفین رها کند، چه رسد به یک ولسوالی مانند سنگین.

سنگین یک ولسوالی ۱۰۰ هزار نفری می‌باشد که در قلب منطقه تولید تریاک افغانستان موقعیت دارد.

یک دهه پیش این ولسوالی میدان جنگ‌های شدید بین طالبان و قوای امریکایی و بریتانوی بود.

در تابستان سال ۲۰۰۶ تا بهار سال ۲۰۰۷ جنگ‌ها در اینجا دوام کرد تا اینکه قوای ایتلاف توانستند طالبان را از این ولسوالی خارج کنند.

در آن وقت به نوشته واشنگتن پُست قوای ناتو این جنگ را به جنگ کوریا شباهت دادند و سربازان بریتانوی این جنگ را بنام "سنگین گراد" یاد می‌کردند که آنرا شبیه نبردهای شدید در جریان جنگ جهانی دوم در ستالین گراد شوروی سابق می‌دانستند.

XS
SM
MD
LG