لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۷

فیصل: افغانستان در مقایسه با گذشته سیاست فعالتر خارجی دارد


جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه

مقامات افغان در رابطه به اظهارات اخیر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گویند، حکومت وحدت ملی به سطح ملی و بین‌المللی سیاست بهتر را در مقایسه با گذشته دارد.

ریاست اجرائیه افغانستان در رابطه به اظهارات حامد کرزی رئیس جمهور پیشین می‌گوید، سیاست این‌کشور در مقایسه با سال گذشته به سطح منطقه و جهان جایگاه بهتر بدست آورده‌است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، سیاست فعال حکومت وحدت ملی سبب شده تا افغانستان به سطح جهان یک موقف جدید بدست آورد.

آقای فیصل می‌گوید:

" به نظر کرزی صاحب رئیس جمهور پیشین افغانستان ما احترام داریم اما افغانستان در مقایسه با گذشته سیاست فعالتر خارجی دارد در نتیجه این سیاست فعال حکومت افغانستان ما توانستیم که برای افغانستان در مقایسه با گذشته حیثیت و جایگاه بهتر به سطح منطقه و جهان تعیین نمایم و در این جایگاه جدید ما در معادلات منطقوی و جهانی دخیل هستیم و با در نظرداشت منافع ملی ما پیش می‌رویم."

آقای فیصل همچنان می‌گوید، رئیس جمهور پیشین افغانستان و سیاستمداران دیگر باید بخاطر آوردن یک آینده خوب در کشور گام بردارند و مسئولیت‌های شانرا در این بخش انجام دهند.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

حامد کرزی در پیام به مناسبت سال نو گفته است که علاوه بر گسترش تروریزم و افراطیت در افغانستان خطر دیگر اینست که افغانستان در حال مواجه شدن تقابل با کشور‌های دیگر است.

پیش از این مقامات حکومت گفته اند، افغانستان به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد که این کشور را به میدان جنگ‌های نیابتی مبدل سازد.

این در حالیست که پیش از این روسیه روابط اش را با طالبان بیشتر ساخته اما گفته است که این روابط تنها به نفع روسیه می‌باشد.

جنرال جان نیکلسن قوماندان نیروهای خاص امریکایی در افغانستان هم گفته است که روسیه نه تنها از طالبان حمایت سیاسی می‌کند بلکه همکاری‌های دیگر را نیز با آنان انجام می‌دهد.

گزارش‌های تائید شده می‌رساند که حالا روسیه می‌خواهد بخاطر صلح افغانستان یک نشست را برگزار نماید که امریکا از اشتراک در این نشست خودداری کرده و گفته است که در این مورد با آنان مشوره نشده و روشن نیست که هدف از برگزاری این نشست چه است.

از سوی هم شماری از کارشناسان امور بین‌المللی می‌گویند، جنگ‌های نبابتی و استخباراتی کشورهای منطقه و جهان قبلاً هم در افغانستان بود و حالا بیشتر گردیده است.

لطیف نظری یکتن از این کارشناسان می‌گوید:

" اینکه افغانستان حالا صحنه تقابل میان کشور‌های مختلف منطقه می‌باشد و جنگ استخباراتی و نیابتی در افغانستان جریان دارد هیچ تردید وجود ندارد ریشه‌های آن از گذشته بوده و حالا بیشتر شده‌است."

به گفته آقای نظری، تقابل میان کشور‌ها باید به همکاری‌ها مبدل گردد که این مسئله با یک دپلوماسی فعال به میان می‌آید.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG