لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

سیگار وضعیت افغانستان را شکننده توصیف کرده‎است


یک مقام ارشد ملکی امریکا وضعیت افغانستان را شکننده توصیف کرده‎است.

بر اساس گزارش ستارس اند سترایپس جان سوپکو سرمفتش خاص ایالات متحده در برای بازسازی افغانستان که به کانگرس امریکا گزارش می‎دهد، روز جمعه از مرکز نظامی فورت برگ درین کشور دیدار کرد.

نیروهای خاص مربوط به این پایگاه بزرگ امریکا از نخستین روزهای آغاز عملیات ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی در افغانستان حضور داشته‎اند.

این اظهارات سوپکو در حالی است که جنگ امریکا در افغانستان وارد شانزدهمین سالش شده و تاکنون ده‌ها میلیارد دالر امریکا در بخش‌های گوناگون از جمله تشکیل، تقویت و تجهیز نیروهای افغانستان هزینه شده‎است.

محمد شفیق همدم مشاور پیشین ناتو در افغانستان که اکنون در واشنگتن است سخنان تازۀ سوپکو را از نظر گذرانده‎است.

ادارۀ تحت رهبری دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هنوز در مورد اعزام نیروهای تازه نفس به افغانستان چیزی نگفته‎است.
ادارۀ تحت رهبری دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هنوز در مورد اعزام نیروهای تازه نفس به افغانستان چیزی نگفته‎است.

او می‎گوید، این اظهارات می‎تواند درخواست‌های جنرالان امریکایی برای افزایش نیروهای این کشور در افغانستان را بیش از پیش تقویت کند.

همدم دیشب در گفت‌وگوی تیلیفونی با رادیو آزادی توضیح داده گفت:

"کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان در بخش‌های امنیت، حکومتداری، اقتصادی و اجتماعی باعث تغییرات بسیار فاحش در افغانستان شده و اوضاع به سوی منفی رفته. پس حضور بیشتر نیروهای امریکایی در افغانستان نه‌تنها در عرصۀ امنیت بلکه در عرصه حکومتداری، مبارزه با فساد و همچنان در عرصه انکشاف و ثبات افغانستان مؤثر و فکر کنم بسیار حیاتی است."

در حال حاضر، ۸۴۰۰ نیروی امریکایی در افغانستان حضور دارند که بیشترین‌شان در چوکات مأموریت حمایت قاطع ناتو فعالیت می‎کنند، مأموریتی که هدفش آموزش، مشوره و کمک با نیروهای افغانستان است.

سوپکو گفته‎است که فساد اداری و نا امنی افغانستان را تحت فشار قرار داده‎است.
سوپکو گفته‎است که فساد اداری و نا امنی افغانستان را تحت فشار قرار داده‎است.

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجۀ افغانستان هم هفته گذشته پیش از نشست کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش در واشنگتن گفت که حکومت افغانستان خواهان افزایش نیروهای امریکایی است.

با این وصف، ادارۀ تحت رهبری دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هنوز در مورد اعزام نیروهای تازه نفس به افغانستان چیزی نگفته‎است.

به اساس گزارش ستارس اند سترایپس، سوپکو در فورت برگ گفته که بر اساس اطلاعات او ممکن است نیروهای مربوط به این مرکز نظامی به افغانستان فرستاده شوند.

ادارۀ سیگار یا سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته‎است که در بیش از پانزده سال گذشته امریکا در افغانستان ۱۱۷ میلیارد دالر در بخش‌های بازسازی هزینه کرده‎است.

مصارف جنگ اما درین مبلغ شامل نیست.

سوپکو گفته‎است که فساد اداری و نا امنی افغانستان را تحت فشار قرار داده‎است.

با این وصف او رئیس جمهور افغانستان را یک شخص مایل به همکاری توصیف کرده و گفته‎است که با وصف چالش‌ها در مسیر درست در حرکت اند.

XS
SM
MD
LG