لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۳

وزارت صحت عامه: به از بین بردن ویروس فلج اطفال نزدیک شده‎ایم


وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید به هدف خود جهت از بین بردن ویروس پولیو یا فلج اطفال نزدیک شده‎است.

داکتر فیروزالدین فیروز وزیر این وزارت روز یکشنبه در آغاز مراسم بهاری کمپاین واکسین پولیو گفت که در این کمپاین هشت اعشاریه هشت میلیون کودک زیر سن پنج سال، واکسین می‎شوند.

فیروز از مخالفین مسلح دولت خواست تا علیه کمپاین واکسین پولیو مخالفت نکنند و به واکسیناتورها اجازه دهند تا این کمپاین را در تمام ولایات اجرا نمایند.

فیروز: مخالفین مسلح علیه کمپاین واکسین پولیو مخالفت نکنند و به واکسیناتورها اجازه دهند تا این کمپاین را در تمام ولایات اجرا نمایند.
فیروز: مخالفین مسلح علیه کمپاین واکسین پولیو مخالفت نکنند و به واکسیناتورها اجازه دهند تا این کمپاین را در تمام ولایات اجرا نمایند.

او افزود:

"همان هدفی را که افغانستان دارد باید گردش ویروس پولیو را توقف دهد در قدم اول بعد از آن از بین ببرد به آن هدف نایل شویم و ان‌شاءالله نزدیک استیم برای نایل شدن‌اش. از این طریق می‎گویم به تمام طرف‎های درگیر چون برنامه یک برنام ملی است افغانی است برای اطفال افغانستان است بنابر این چی طرف درگیر و چی طرف مخالفین از بی‌طرفی استفاده نمایند و اجازه بدهند برای واکسیناتوران که در تمام خانه جای که طفلی زیر سن پنج سال است برایش رسیدگی شود طفل افغان سزاوار این نیست که معیوب شود و بار دوش شود."

بر اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان در این کمپاین سه روزه هشت اعشاریه هشت میلیون طفل که عمر شان از ۵ سال کمتر باشد واکسین می‎شوند.

وزیر صحت عامه افغانستان گفت در حال حاضر این کمپاین به دلیل سردی هوا در ولایات غور، بامیان و دایکندی عملی نمی‎شود.

این در حالیست که بر اساس گزارش‎ها از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون در ولایات هلمند و کندهار دو واقعه مثبت پولیو ثبت شده‎است.

یک واقعه مثبت پولیو در افغانستان
یک واقعه مثبت پولیو در افغانستان

وزارت صحت عامه افغانستان همچنان می‎گوید، مشکلات امنیتی، برگشت مهاجرین، مهاجرین داخلی و رفت و آمد از سرحدها به‌گونه غیر رسمی از جمله عواملی اند که زمینه انتقال ویروس را مساعد می‎سازد.

از سوی هم مسئولین برنامه پولیو می‎گویند که به دلیل نا امنی‎ها هزاران طفل از واکسین پولیو محروم می‎شوند.

این در حالیست که بر اساس معلومات به‌شمول کابل در ولایات جنوب و جنوب غرب، شماری از واکسیناتوران در حملات بمی و سوء قصد مخالفین مسلح جان باختند.

در این حال برخی اعضای شورای علمای افغانستان می‎گویند هر فردی که بر ضد واکسین پولیو فتوا می‎دهد به منافع بی‌گانه‌گان کار می‎کند.

ریحان: در مناطقی‎که بر ضد واکسین پولیو فتوا داده می‎شود، فتوای دینی نه بلکه فتوای سیاسی است.
ریحان: در مناطقی‎که بر ضد واکسین پولیو فتوا داده می‎شود، فتوای دینی نه بلکه فتوای سیاسی است.

مولوی ریحان عضو شورای علمای افغانستان درین مراسم گفت که در مناطقی‎که بر ضد واکسین پولیو فتوا داده می‎شود، فتوای دینی نه بلکه فتوای سیاسی است.

وی افزود:

"هر فردی‎که علیه واکسین پولیو یا فلج اطفال صحبت می‎کند و یا واکسیناتوران را می‎کشند و مورد آزار و اذیت قرار می‎دهند این فتوا دینی و علمی نه بلکه فتوای سیاسی است که به تشویق بی‌گانه‌گان عملی می‎شود تا مردم افغانستان صحتمند نباشند."

سازمان جهانی صحت می‎گوید هم‌اکنون در مناطق شرقی، جنوبی و جنوب شرق افغانستان ویروس پولیو موجود است.

این سازمان می‎افزاید سال گذشته میلادی چهار واقعه پولیو در پکتیکا، هفت در کندهار و یک واقعه در هلمند به ثبت رسیده بود.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG