لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۵

ستانکزی: ۴ کتگوری افراد در پیوند به حمله بر شفاخانه داوود خان بازداشت شده‎اند


مشرانو جرگه افغانستان روز یک شنبه رئیس امنیت ملی، وزیر دفاع و وزیر داخله را در پیوند به حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان و وضعیت جاری در این کشور استجواب کرد.

رئیس عمومی امنیت ملی افغانستان می‎گوید چهار کتگوری افراد مظنون در پیوند به حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان بازداشت شده‎اند.

محمد معصوم ستانکزی که همرا با وزرای دفاع و داخله روز یک‌شنبه در نشست استجوابیه مشرانو جرگه فراخوانده شده بود گفت، تا زمانیکه تمامی تحقیقات حمله بر این شفاخانه تکمیل نگردد شریک ساختن جزئیات در این مورد اهداف‌شان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

ستانکزی پس از ابراز نگرانی و سؤالات سناتوران گفت که بررسی‎ها در مورد حمله بر شفاخانه ۴۰۰ بستر به مرحله لازم نزدیک شده‎است.

ستانکزی: اول کسانی بودند که در داخل بودند کتگوری دوم کسانی بودند که در بیرون بودند و کتگوری سوم کسانی هستند که فعلاً تحت تعقیب قرار دارند.
ستانکزی: اول کسانی بودند که در داخل بودند کتگوری دوم کسانی بودند که در بیرون بودند و کتگوری سوم کسانی هستند که فعلاً تحت تعقیب قرار دارند.

در هنگام اظهار نظر وی در مورد این حمله و وضعیت امنیتی کشور نشست سری اعلام شد.

او همچنان افزود:

"چهار کتگوری افراد فعلاً به حیث مظنونین، مشکوکین و به حیث افراد که پرسش اند دستگیر شده‎اند کتگوری اول کسانی بودند که در داخل بودند کتگوری دوم کسانی بودند که در بیرون بودند و کتگوری سوم کسانی هستند که فعلاً تحت تعقیب قرار دارند راجع به جزئیات آن پیشرفت خوب صورت گرفته و شما خواهید دید که در گزارش آخر چیزهای را داریم که باید در آن زمینه اقدام کنیم."

شماری از مهاجمان مسلح حدود ۲۰ روز قبل بالای شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان در کابل حمله کردند که در نتیجه آن ۵۰ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخم برداشتند.

بر اساس معلومات کمیسیون حقیقت‌یاب این حمله، برخی از مسئولان امنیتی شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان در حمله بر این شفاخانه نظامی غفلت کرده و به موتری که نمبر پلیت جعلی داشت اجازه ورود به شفاخانه را داده‎اند.

به دنبال این حمله مرگبار در کابل، انتقادات از نهاد‌های امنیتی افغانستان افزایش یافته و این ارگان‌ها به کوتاهی در جلوگیری ازین حمله متهم شده‌اند.

اعضای مشرانو جرگه اظهار نگرانی کرده گفتند که مسئولین امنیتی باید پاسخ دهند که مخالفین مسلح چگونه می‎توانند خود را در جاهای برسانند که تدابیر شدید امنیتی گرفته شده‎است.

اعضای این جرگه با در میان گذاشتن نگرانی‎های شان در مورد وضعیت امنیتی در سراسر کشور گفتند، به نظر می‎رسد که عدم هماهنگی و مدیریت نا سالم میان نیروهای امنیتی، امنیت این کشور را صدمه زده‎است.

حبیبی: برای تابستان پیشرو آماده گی‎ها برای تقویت نیروهای امنیتی گرفته شده است.
حبیبی: برای تابستان پیشرو آماده گی‎ها برای تقویت نیروهای امنیتی گرفته شده است.

اما عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان در پاسخ گفت که هماهنگی میان سکتور امنیتی موجود است اما افزود که مخالفان مسلح در تلاش تشدید و تغییر در روش جنگ اند.

او افزود:

"اگر سوق و اداره خوب اردو نمی‎بود اگر متانت ترتیب و تنظیم، اجرا و سوق اداره محاربه‌شان نمی‎بود سال گذشته دشمن به هدف‌اش می‎رسید سال گذشته ما پلان عمده دشمن را که می‎خواستند در جنوب و یا شمال حداقل دو یا یک ولایت را تصرف کنند و یا شورای پشاور و کویته را انتقال دهند اما آرمان‌شان برآورده نشد."

آقای حبیبی گفت که برای تابستان پیش‌رو آماده گی‎ها برای تقویت نیروهای امنیتی گرفته شده است.

تاج محمد جاهد وزیر داخله در پاسخ به نگرانی‎های اعضای مشرانو جرگه گفت که با وجود مشکلات وضعیت امنیتی تحت کنترول است و تدابیر امنیتی در سال جاری جدی‌تر خواهد بود.

با آن‌که مسئولین امنیتی دلایل‌شان را در زمینه شریک نساختن معلومات در مورد حمله بر شفاخانه سردار محمد داوود خان بیان کردند اما پس از مشرانو جرگه ولسی جرگه در نظر دارد تا این مسئولین را در پیوند به همین دو موضوع استیضاح نماید.

قادر زازی وطندوست منشی ولسی جرگه روز یک‌شنبه به رسانه‎ها گفته که رئیس جمهور با اعضای این جرگه تعهد نموده‎است که مسئولین امنیتی به نگرانی‎های اعضای این جرگه پاسخ خواهند داد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG