لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

وزارت صحت عامه: در هر یک صد هزار ولادت، ۱۲۰۰ مادر از بین می‌روند


وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید که در سال گذشته در ارقام مرگ و میر اطفال و مادران هیچ تغییر به میان نیامده‎است.

مقامات این وزارت می‎گویند در حال حاضر سطح مرگ و میر مادران و نوزادان در مقایسه با شماری از کشورهای آسیایی، در افغانستان افزایش را نشان می‎دهد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه روز دوشنبه در کنفرانس ملی راه حل برای مرگ و میر مادرها و اطفال نوزاد گفت هم‌اکنون نیز در هر یک صد هزار ولادت حدود ۱۲۰۰ مادر جان خود را از دست می‎دهند.

فیروز گفت آمار مرگ و میر مادران و نوزادان در پنج سال گذشته به‌جای کاهش افزایش را نشان می‎دهد و از همین سبب به راه‎های حل نیاز است.

فیروز: هیچ تغییر سبب این است که ما باید جدی شویم.
فیروز: هیچ تغییر سبب این است که ما باید جدی شویم.

او افزود:

"هیچ تغییر سبب این است که ما باید جدی شویم، بخاطری این‌که در این ۵ سال سرمایه‌گذاری نتایج قابل ملاحظه بدست نیامده‎است، در این سروی طوری آمده که در این ۵ سال افزایش یافته‎است در سال ۲۰۱۰ یک سروری انجام شده بود که در هر یک لک طفل نوزاد ۳۷۵ مادر جان‌شان را از دست می‎دادند اما این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۱۲۰۰ مادر رسیده‎است."

به هدف طرح پالیسی کاهش مرگ و میر مادران، مقامات وزارت صحت، مقامات ولایتی، فعالین مدنی و نهادهای صحی کمک کننده ملی و بین‌المللی در کابل در یک کنفرانس جمع شده‎اند.

آنان می‎گویند که در این کنفرانس دو روزه تا سال ۲۰۲۰ اهدافی را تعیین می‎کنند که سطح مرگ و میر مادران کاهش به میان آید.

نشست امروزی
نشست امروزی

وزارت صحت عامه افغانستان در حالی در پنج سال گذشته از افزایش آمار مرگ و میر مادران خبر می‎دهد که پیش از این در سال ۲۰۰۲ میلادی افغانستان بیشترین آمار مرگ و میر مادران را در سطح جهان داشت که هم‌اکنون این آمار در سطح کشورهای منطقه رسیده‎است.

وزارت صحت عامه افغانستان می‎گوید هم‌اکنون شمار مراکز صحی در کشور از ۲۰۰ به حدود ۲۰۰۰ رسیده است، کارمندان صحی از جمله قابله‎ها افزایش یافته‎اند اما باز هم افزایش مرگ و میر مادران نگران کننده‎است.

عطاالله سعیدزی یکی از اشتراک کننده‎ها به این باور است که فاصله میان ولادت‎ها، رسیدن مواد غذایی مورد نیاز مادر و مشوره با مراکز صحی می‎تواند سطح مرگ و میر مادران و نوزادان را کاهش دهد.

یک شفاخانه در افغانستان
یک شفاخانه در افغانستان

وی افزود:

"چهل درصد مادرها کم خونی دارند، ۹۵ فیصد مادرها کمبود ویتامین دی دارد و ۴۱ فیصد مادران آیودین‌شان کم است یعنی ما باید این چیزها را هنگام مراقبت مادر استفاده کنیم."

با این همه سؤال اینجاست که چرا درین پنج سال، در سطح مرگ و میر مادران هیچ نوع تغییری رونما نگردیده‎است.

فیروزالدین فیروز با تائید مشکلات متذکره کاهش کمک‎های مالی جامعه جهانی، وضعیت بد امنیتی، بی‌توجهی نظام، عدم توجه مقامات پیشین و فساد را از جمله عواملی می‎خواند که این وضعیت را بجای بهتر شدن خراب کرده‎است.

اما آقای فیروز تعهد می‎کند تا چهار سال آینده در این بخش انکشاف قابل ملاحظه به میان بیاید.

گزارش: حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG