لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

باجوه: موانع را در امتداد خط دیورند جهت جلوگیری از ورود تندروان می‌سازیم


اردوی پاکستان می‎گوید، در برخی مناطق خط دیورند موانع امنیتی را برای آن اعمار می‎کند که جلو شورشیان تندرو گرفته شود.

این اردو می‎گوید برای جلوگیری از ورود تندروان از قلمرو افغانستان به این کشور برخی موانع امنیتی را در امتداد سرحدات اعمار خواهد کرد.

احتمال دارد اظهارات اخیر قمر جاوید باجو لوی درستیز پاکستان، تنش‎های موجود بین افغانستان و پاکستان را بیشتر افزایش دهد.

بر اساس گزارش آژانس خبری رویترز، پاکستان در حملات خونین اخیر در این کشور طالبان پاکستانی را مسئول دانسته گفته‎است که آن‎ها در افغانستان مراکز دارند و از کابل خواسته‎است تا این مراکز را از بین ببرد.

ولی حکومت افغانستان با رد این ادعا، از سال‎ها به این‌سو تقاضای مشابه را از حکومت پاکستان داشته، اسلام‌آباد را به حمایت از طالبان و سایر گروه‎های تروریستی متهم می‎کند.

قمر جاوید باجوه گفته‎است، در سرحد باجور و خیبر ایجنسی که با تهدید زیاد مواجه بوده و با ولایت ننگرهار و کنر همسرحد اند، سیم خاردار گرفته خواهد شد.

ولی وزارت قبایل و سرحدات افغانستان می‎گوید، تا هنوز در مورد اعمار موانع سرحدی در امتداد خط فرضی دیورند با حکومت افغانستان رسماً صحبت نشده‎است و هر اقدام یک جانبه در امتداد خط فرضی دیورند، برای حکومت و مردم این کشور قابل پذیرش نیست و با تأمین امنیت نیز مساعدت نمی‎تواند.

لیوال: این نوع تصامیم در شرایط نظامی اصلاً معقولیت ندارد.
لیوال: این نوع تصامیم در شرایط نظامی اصلاً معقولیت ندارد.

عبدالغفور لیوال سرپرست این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:

"این مسئلۀ است که به‌طور یک جانبه در مورد آن فیصله شده نمی‎تواند، آن‎هم در شرایطی که جنگ شدید در آن مناطق ادامه دارد و مناطق خط دیورند زیاد نظامی شده، شرایط نظامی و جنگ در آن حاکم است. این نوع تصامیم در شرایط نظامی اصلاً معقولیت ندارد."

لوی درستیز پاکستان همچنان گفته‎است، پاکستان با افغانستان کار را روی توسعه میکانیزم‎های امنیتی دو جانبه آغاز کرده‎است که به منافع هر دو کشوریست که در جنگ با تروریزم قربانی‎های زیاد داده‎اند.

ولی عبدالغفور لیوال سرپرست وزارت قبایل و سرحدات افغانستان با این نظر موافق نبوده، می‎گوید:

"امنیت به خاطر پناهگاه‎ها و لانه‎های خراب است که خیلی دور از خط دیورند در مراکز نظامی واقع است. لانه‎های تروریستان در مناطق خیلی مصون و پنهان فعال بوده، از همانجا امنیت منطقه را با تهدید مواجه ساخته‎اند. تا زمانی‎که این لانه‎ها، قرارگاه و آموزشگاه‎ها مسدود نشوند، اگر در امتداد دیورند دیوارهای مانند کوه‌ها هم ساخته شود، ثبات در منطقه تأمین نخواهد شد."

تلاش‎ها به خاطر اعمار استحکامات دایمی توسط پاکستان در امتداد خط دیورند، باعث عصبانیت افغانستان شده‎است.

معصوم ستانکزی
معصوم ستانکزی

معصوم ستانکزی رئیس اداره امنیت ملی افغانستان روز دوشنبه در اجلاس استیضاحیه ولسی جرگه افغانستان گفت:

"بالاخره آیا این طالبان نیستند که به حیث پیش قراولان قوای امنیتی کشور همسایه پاکستان پیش می‎آیند، باز آن‎ها باعث می‎شوند که آن‎ها مداخله کنند و برای گرفتن خاک افغانستان پیش بیایند."

در امتداد سرحد حدود دونیم هزار کیلومتری بین افغانستان و پاکستان بارها بین این کشور بالای خط فرضی دیورند تنش‎های به وجود آمده‎است.

این تنش‎ها بارها باعث مسدود شدن سرحدات بین دو کشور شده‎است که اخیراً مسدود شدن نقاط عبوری تورخم و سپین‌بولدک مشکلات زیاد را برای تردد مسافرین و انتقال محصولات تجارتی به وجود آورد.

این نقاط عبوری سرحدی بعد از پنج هفته مسدود بودن، در هفته گذشته دوباره باز شدند.

XS
SM
MD
LG