لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

۱۳۹ باب مکتب در ولایت هلمند مسدود اند


۱۳۹ باب مکتب در ولایت هلمند مسدود اند.

مسئولین معارف در ولایت هلمند از بزرگان قومی می‎خواهند که در بازگشایی مکاتب مسدود با آن‎ها کمک کنند.

این بزرگان قومی هلمند که وعده همکاری با کارمندان معارف را می‎دهند خود به سبب نا امنی‎ها از ولسوالی‎های شان به لشکرگاه آمده‎اند و برگشت‌شان نامعلوم است.

ریاست اقوام و قبایل ولایت هلمند شماری از بزرگان قومی، عالمان دینی و فعالین مدنی را از نقاط مختلف این ولایت جمع کرده تا در مورد بازگشایی مکاتب مسدود در نقاط مختلف این ولایت با آن‎ها مشوره کند.

شماری زیاد از فعالین مدنی از مدیریت ضعیف در ریاست معارف این ولایت، تبدیلی‎های متداوم مسئولین و فساد اداری درین ریاست انتقاد می‎کنند.

از اثر مسدود بودن مکاتب در هلمند حدود صد هزار طفل درین ولایت از نعمت درس و تعلیم بی بهره‎اند.
از اثر مسدود بودن مکاتب در هلمند حدود صد هزار طفل درین ولایت از نعمت درس و تعلیم بی بهره‎اند.

یکتن از آنان می‌گوید:

"مکتب قاضی محمد خان در ولسوالی کجکی ویران شده و به جایش ساختمان دیگر اعمار شده‎است. مردم بار بار صدا بلند کرده‎اند تا وزارت معارف رفته‎اند ولی هنوز هم در دست مافیا است."

گفته می‎شود از اثر مسدود بودن مکاتب در هلمند حدود صد هزار طفل درین ولایت از نعمت درس و تعلیم بی‌بهره ‎اند.

بر اساس ارقامی که ریاست معارف ولایت هلمند در دسترس رسانه‎ها قرار داده‎است، از جمله ۴۰۲ باب مکتب موجود در هلمند ۱۳۹ آن مسدود اند.

گفته می‎شود کسی تضمین بازگشایی مکاتبی را کرده نمی‎تواند که در مناطق تحت کنترول طالبان قرار دارند.

اما قدرت‌الله یعقوبی رئیس معارف هلمند می‎گوید طالبان مسلح در بخش نظارت یا فعالیت این مکاتب با آن‎ها مخالفت ندارند.

وی افزود:

"ما با مخالفین دولت به این توافق رسیده‎ایم که آن‎ها با معارف کدام مشکلی ندارند یعنی کارمندان و مسئولین معارف هر وقتی که بخواهند می‎توانند آن‎جا بروند، بررسی کنند و گزارش‎های شان را بیاورند."

عدم موجودیت کتب کافی درسی، معلمین مسلکی و ترس مردم از نا امنی‎ها نیز مشکلاتی اند که ریاست معارف هلمند با آن‎ها مواجه‎است.

مسئولین ریاست معارف می‎گویند چندین سال می‎شود که حدود صد هزار طفل در هلمند به تعلیم دسترسی ندارند.

حیات: وکلای هلمند و زورمندان نیز از جمله عوامل این مشکل اند.
حیات: وکلای هلمند و زورمندان نیز از جمله عوامل این مشکل اند.

والی هلمند حیات‌الله حیات می‎گوید برعلاوه جنگ و ناامنی‎ها که به معارف این ولایت صدمه رسانیده است، وکلای هلمند و زورمندان نیز از جمله عوامل این مشکل اند.

حیات افزود:

"اعتراف می‎کنم که در ریاست معارف ما مشکلاتی زیاد موجود است. از روزی‎که به هلمند آمده‎ام متأسفانه شاهد خودسری‎های زیاد بوده‎ام. گدودی‎ها زیاد بوده‎است و ریاست معارف بیشترین مشکل را دارد. من تا حال ۳۷ مکتوب را که به‌طور غیر قانونی از سوی وزیر آمده‎است رد کرده‎ام. دردآور است که معارف هلمند را خود هلمندی‎ها خراب کرده‌اند."

گفته می‎شود شماری از بست‎های ریاست معارف هلمند مخصوصاً در کرسی‎های معاونین در شش ماه گذشته بیش از سی بار تغییر و تبدیل صورت گرفته‎است.

والی هلمند از مردم محل خواست نه‌تنها برای بازگشایی مکاتب مسدود با ریاست معارف همکاری کنند بلکه برای بهبود کیفیت و نظارت از پروسه تدریس در مکاتب نقاط امن این ولایت نیز همکاری نمایند.

XS
SM
MD
LG