لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

امریکا با افغانستان در حل مشکلات تجارتی یکجا کار می‌کند


ایالات متحده امریکا تعهد بر همکاری‌های درازمدت در بخش‌های تجارت و ترانزیت با افغانستان کرد.

این‌کشور در کنار وعده همکاری در بخش‌های تجارت و ترانزیت با افغانستان، از گسترش داد و ستد تجارتی میان دو کشور نیز سخن می‌زند.

مایکل دیلینی نماینده ویژه امریکا در بخش اقتصادی برای کشور‌های جنگ زده روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، هدف از سفرش به کابل اینست تا به افغان‌ها اطمینان دهد که امریکا به رشد اقتصادی و تجارتی افغانستان متعهد است.

وی گفت:

"در این هفته هدف از حضورم در کابل اینست تا از جانب حکومت به افغانستان اطمینان دهم که ما در کنار‌شان استیم و در کنار رشد اقتصادی و پیشرفت این کشور، متعهد به بهتر شدن زندگی افغان‌ها می‌باشیم."

آقای دیلینی گفت، آنان تلاش دارند برای رشد و انکشاف افغانستان با بلند بردن ظرفیت‌ها تسهیلات در بخش سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم کنند.

این در حالیست که امریکا از شانزده سال به این‌سو در بخش‌های زراعت، سرمایه‌گذاری، مسایل مالی و سهم زنان افغان در اقتصاد کشور‌ شان حدود یک میلیارد دالر کمک کرده‌است.

این‌کشور از سال ۲۰۰۴ به این‌سو برای داد و ستد تجارتی با افغانستان قرارداد را تحت نام تیفا یا چوکات تجارت و سرمایه‌گذاری، امضا کرده‌است.

بر اساس همین قرارداد هر دو کشور به‌گونه دوامدار در بخش تجارت همکاری می‌کنند و برای حل مشکلات موجود در این بخش اقداماتی را انجام می‌دهند.

تعهد بر همکاری‌های تازه امریکا در بخش تجارت و ترانزیت نیز بخش از قرارداد تیفا است.

از سوی هم مسئولین وزارت تجارت و صنایع افغانستان ابراز امیدواری می‌کنند و کمک امریکا در بخش ترانزیت و تجارت با افغانستان را مهم می‌خوانند.

قربان حقجو معین این وزارت می‌گوید، تلاش دارند به همکاری امریکا تجارت افغانستان را معیاری سازند تا بتوانند به شکل خوب با جهان داد و ستد داشته باشند.

قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان
قربان حقجو معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان

وی افزود:

"در این بخش همکاری امریکا را داریم، تا تجارت افغانستان را معیاری و بنیادی بسازیم تا صادرات ما بر اساس تقاضای مارکیت مانند امریکا و اروپا آماده و صادر شود."

مقامات افغان و امریکایی می‌گویند که در سال ۲۰۱۶ میلادی میان افغانستان و امریکا به ارزش ۹۴۷ میلیون دالر داد و ستد تجارتی صورت گرفته که بخش اعظم آن را واردات از امریکا تشکیل می‌دهد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG