لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

نگرانی‌ها در مورد افزایش بیماری توبرکلوز در کندهار


مقامات امور صحی ولایت کندهار در مورد افزایش بیماری توبرکلوز نگرانی دارند.

در حالی‌که از روز بین‌المللی مبارزه با بیماری سل یا توبرکلوز در سطح جهان تجلیل می‌‌شود مقامات صحی ولایت کندهار ارقامی را به نشر رسانده‌اند که طبق آن بیش از ۲۶۰۰ تن در این ولایت به مرض توبرکلوز مبتلا می‌باشند.

خبرنگار رادیو آزادی که از مرکز معالجه بیماری توبرکلوز در کندهار دیدن کرده‌است می‌گوید که در این مرکز روزانه ۵ تا ده تن که احتمالاً به این مریضی مبتلا می‌باشند، مراجعه می‌کنند.

یک باشنده ناحیه چهارم شهر کندهار که از چهار ماه به این‌سو برای معالجه به این مرکز مراجعه می‌کند، اظهار داشت:

"سرفه متوقف نمی‌شود دیروز مرا به این‌جا آوردند و امروز آوردند. نمی‌دانم که دوا می‌دهند و یا نه. زکام شده بودم و زکام بدتر شد و حالا تب دارم و تمام جان و استخوان‌هایم درد می‌کنند."

مسئول شعبه توبرکلوز در ریاست صحت عامه ولایت کندهار داکتر فتح محمد عزیزی به رادیو آزادی گفت که در یک سال گذشته در شهر و ولسوالی‌های کندهار ۱۶۴۶۰ تن برای تشخیص و معالجه بیماری توبرکلوز به مراکز و شعبات محلی معالجه توبرکلوز مراجعه کرده‌اند که از بین آن‌ها ۲۶۲۸ تن به این مرض مبتلا بودند.

به‌گفته داکتر عزیزی کوشش‌ آن‌ها در این ساحه آنقدر مؤثر واقع نشده و این بیماری کاهش نیافته است.

داکتر عزیزی سطح پائین دانش مردم را در مورد حفظ‌الصحه یکی از دلایل عمده افزایش مرض توبرکلوز می‌خواند.

وی گفت:

"در بین آن‌ها کسانی که مثبت تشخیص شده‌اند ۲۶۲۸ تن می‌باشند که در تمام سال درج شده و همه معالجه شده‌اند. کسانی دیگری که مراجعه کرده و تشخیص شده‌اند تحت معالجه می‌باشند."

مقامات کندهار می‌گویند در شهر و تمام ولسوالی‌های ولایت کندهار مراکز معالجه و تشخیص توبرکلوز دارند که در آن‌ها هر روز بیماران سل یا توبرکلوز تحت معالجه قرار می‌گیرند.

متخصص مرض توبرکلوز در شعبه معالجه این مرض در ریاست صحت عامه کندهار داکتر روح‌الله از مردم خواسته‌است که با شروع علایم مرض توبرکلوز که سرفه پیهم دو هفته‌ای می‌باشد به مراکز معالجه مراجعه کنند تا معالجه به سرعت انجام شود.

وی افزود:

"ما در اول معالجه و دوا را برای شش ماه دوام می‌دهیم دو ماه بعد از گرفتن دوا اگر بهبود مشاهده شده بود دوا را در پایان شش ماه قطع می‌کنیم و اگر بهبود مشاهده نشد دوا تا هفت ماه و بیشتر از آن ادامه خواهد یافت."

متخصصین می‌گویند که علایم ابتدایی مرض توبرکلوز سرفه پیهم دو هفته‌ای و کم کردن وزن می‌باشد و در چنین حالت باید مریضان به زودی به مراکز معالجه مراجعه کنند تا تداوی شروع شود.

XS
SM
MD
LG