لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

کمک‌های نقدی ملل‌متحد برای عودت کننده‌گان افغان کاهش یافته‌است


کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین کمک‌های مالی خود با مهاجرین افغان را که به‌گونه داوطلبانه از پاکستان به افغانستان بازگشت می‌کنند، کاهش داده‌است.

دفتر «یو. ان. ایچ. سی. آر» در اسلام‌آباد می‌گوید، به هر مهاجر افغان که تحت روند بازگشت داوطلبانه به کشور خود برگردد ۲۰۰ دالر امریکایی داده خواهد شد.

این در حالیست که سال پیش این کمک مالی فی تن ۴۰۰ دالر بود.

قرار است روند بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان در سوم ماه اپریل یعنی دوشنبه هفته آینده آغاز شود و به‌گفتۀ کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهنده‌گان این روند تا آخر دسمبر امسال ادامه خواهد داشت.

این روند پس از چهار ماه وقفه دوباره از سر گرفته می‌شود.

دنیا اسلم خان سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین در اسلام‌آباد در همین مورد به رادیو آزادی گفت:

"مهاجرین افغان که امسال از طریق «یو. ان. ایچ. سی. آر» به افغانستان می‌روند برای هر کس ۲۰۰ دالر پرداخته خواهد شد، سال پیش برای مهاجرین فی تن ۴۰۰ دالر بود اما امسال این کمک مالی کاهش یافته است."

بر اساس معلومات اداره «یو. ان. ایچ. سی. آر» در حال حاضر حدود یک میلیون و سه صد هزار مهاجر افغان در پاکستان بود و باش دارند.

حکومت پاکستان اخیراً اعلام کرد که کارت هویت مهاجرین افغان که در آن کشور زندگی می‌کنند تا ختم سال ۲۰۱۷ میلادی قابل اعتبار است.

دنیا اسلم خان سخنگوی «یو. ان. ایچ. سی. آر» در اسلامآباد می‌گوید، به آن‌عده از مهاجرین افغان که کارت‌های شان را در ۲۰۱۵ میلادی تمدید کردند کمک مالی صورت خواهد گرفت.

خانم اسلم علت کاهش کمک مالی کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین را چنین گفت:

"علت عمده کاهش این کمک‌های مالی اینست که سال گذشته روند بازگشت مهاجرین افغان بی‌سابقه بود و این باعث شد تا «یو. ان. ایچ. سی. آر»​ با کمبود بودجه مواجه شود. اکنون سازمان ملل فعالیت‌های گسترده در کشور‌های جنگ زده مانند سوریه و عراق دارد و به پول هنگفت برای رسیدن به دیگر فعالیت‌ها نیاز است از همین‌رو کمک به بازگشت کننده‌ها کاهش یافته است."

پاکستان میزبان بیشترین مهاجرین افغان است، بر اساس گزارش‌ها در زمان رژیم طالبان در افغانستان بیش از سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کردند اما با سرنگونی این رژیم در ۲۰۰۱ میلادی روند بازگشت مهاجرین به کشور شان آغاز شد.

کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین می‌گوید، در سال ۲۰۱۶ میلادی سه صد و شصت هزار مهاجر افغان به‌گونه داوطلبانه از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

مهاجرین افغان در پاکستان اخیراً از بدرفتاری پولیس و مقام‌های محلی در برابر شان شکایت کرده و گفته اند، با سردی روابط میان کابل و اسلام‌آباد، مقام‌های پاکستانی آزار و اذیت مهاجرین افغان در آن کشور را شدت می‌دهند.

XS
SM
MD
LG