لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

محتاط: روند توزیع تذکره‌ الکترونیکی تا ۳ ماه آینده آغاز می‌شود


مسئولان اداره توزیع تذکره الکترونیکی می‌گویند که برنامه عملیاتی‌شان از سوی حکومت تائید و هدایت داده شده تا سه ماه آینده روند توزیع تذکره‌های الکترونیکی آغاز شود.

همایون محتاط رئیس این اداره روز چهارشنبه در یک نشست خبری با اطمینان گفت که ریاست جمهوری مشخصاً در این زمینه هدایت صادر کرده و یک فرمان دیگر نیز به زودی صادر خواهد شد.

به گفته وی، مرحله اول آزمایشی است و برای ۵۰۰ هزار نفر که قبلاً تثبیت هویت شده و اسناد‌شان موجود است، تذکره توزیع خواهد شد.

وی افزود:

"فعلاً عزم راسخ از سوی سران حکومت در تطبیق برنامه موجود است و در قسمت آغاز برنامه مشخصاً هدایت توزیع تذکره‌ها صادر شده‌است."

وی می‌گوید، مرحله اول شامل آغاز توزیع تذکره، استخدام کارمندان و متخصصین، بازگشایی مراکز ثبت نام و انتقال و جابجایی تجهیزات می‌باشد.

به گفته وی، به کارمندان قبلی این اداره در پروسه استخدام اولویت داده می‌شود.

وی افزود:

"تهیه طرزالعمل برای جلوگیری از مشکلات املایی و تفاوت سن، ایجاد مرکز تثبیت هویت، دیجتل سازی کتاب‌های ثبت و احوال نفوس نیز نهایی شده است."

آقای محتاط گفت، روند توزیع تذکره‌های الکترونیک از کابل آغاز و به سایر ولایت‌ها گسترش خواهد یافت.

توزیع تذکره‌های الکترونیکی از اولویت کاری حکومت وحدت ملی بود اما تا حال این پروسه آغاز نشده‌است.

قانون ثبت و احوال نفوس از سوی رئیس جمهور غنی در سال ۲۰۱۴ توشیح شد، اما در پی اعتراضات مبنی بر نوشته نشدن کلمات قوم و ملیت، آغاز این برنامه به تأخیر افتاد.

سر انجام پس از اعتراضات گسترده حکومت تصمیم گرفت تا کلمات دین، قوم و ملیت در تذکره‎های برقی درج شود.

از سوی هم وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که امنیت این پروسه در اولویت کاری شان قرار دارد و روی یک پلان امنیتی کار جریان دارد تا تامین امنیت مردم و مراکز به گونه مطمین اتخاذ شود.

نجیب دانش سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی چنین گفت:

نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نجیب دانش سخنگوی وزارت داخله افغانستان

"با آغاز پروسه، تمام امکانات وزارت امور داخله بخاطر تامین امنیت آن روی دست گرفته خواهد شد، بر تامین امنیت مراکز و مردم آمادگی داریم."

با این همه، نجیب محمود استاد پوهنتون به این باور است که توزیع تذکره الکترونیکی از اغاز تا حال با مشکلات روبرو بوده و امیدوار نیست که به زودی روند توزیع آن آغاز شود.

با آنکه مسئولان اداره توزیع تذکره الکترونیکی اطمینان کامل از آغاز روند توزیع تذکره داده‌اند، دیده شود که تا سه ماه دیگر این روند آغاز خواهد شد یا خیر.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG