لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

احمدزی: دعوت کردن طالبان به نشست مسکو مشروعیت دادن به این گروه‌است


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‎گوید اگر از طالبان مسلح در نشست مسکو دعوت شود، این مسئله نوعی مداخله و مشروعیت بخشیدن به این گروه‎است.

یک عضو هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‎گوید هیچ نیاز به حضور نماینده طالبان مسلح در نشست دوازده جانبه مسکو وجود ندارد.

محمد نذیراحمدزی معاون دوم این جرگه روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت اگر روسیه از طالبان برای اشتراک در این نشست دعوت کند، مداخله آشکار و تلاشی برای مشروعیت بخشیدن به آن گروه‎است.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

او افزود:

"کشورهای منطقه یا دولت افغانستان و یا گروه طالبان را انتخاب کنند، ما این را لازم نمی‎بینیم که هر دو به یک جلسه حاضر شوند در هیج جای دنیا رسم چنین نیست، که هم حکومت و هم گروه مخالف آن را دعوت کنند، به این معنی است که برخی ممالک تلاش می‎کنند تا آنان را "طالبان" مطرح کرده و در برابر افغانستان قرار می‎دهد ما این مسئله را مداخله در امور افغانستان و مشروعیت بخشیدن به طالبان مسلح می‎دانیم."

این اظهارات پس از آن صورت می‎گیرد که یک نماینده طالبان مسلح در دفتر قطر به رادیو آزادی گفته روسیه از آنان برای اشتراک در نشست دوازده جانبه دعوت کرده و بحث‎های این گروه بر سر اشتراک و یا عدم اشتراک در این نشست در قطر و کویته جریان دارد.

حکومت‎های افغانستان و روسیه در رابطه به دعوت از طالبان در این به تازگی ابراز نظر نکرده‎اند.

اما نزدیک به یک هفته قبل محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به رادیو آزادی گفته که این نشست میان دولت‎هاست و هیج نوع دعوتی از طالبان صورت نمی‎گیرد.

همچنان اخیرا خبرگزاری انترفاکس روسیه گزارش داده که امریکا دعوت روسیه برای حضور در این نشست را رد کرده‎است.

تواب غورحنگ سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی به رادیو آزادی گفته‎است که حکومت افغانستان در این نشست اشتراک می‎کند، اما پیش از این سخنگوی وزارت خارجه گفت که بحث بر سر اشتراک و یا عدم اشتراک در این نشست هنوز ادامه دارد.

درنشست دوازده جانبه مسکو که قرار است در چهاردهم ماه اپریل برگزار شود به شمول افغانستان، روسیه، چین، پاکستان و کشورهای آسیای میانه، اشتراک می‎کنند.

پیش از این مسکو در سه ماه گذشته یک نشست شش جانبه کشورهای منطقه به شمول افغانستان و یک نشست سه جانبه با اشتراک چین وپاکستان را بدون حضور این کشور، میزبانی کرد.

راوش: اگر از این گروه دعوت می‎شود به حیث یک قوت مشروع نه بلکه باید به حیث یک جانب درگیر جنگ مشخص شود.
راوش: اگر از این گروه دعوت می‎شود به حیث یک قوت مشروع نه بلکه باید به حیث یک جانب درگیر جنگ مشخص شود.

در این میان شماری از آگاهان مسایل سیاسی و روابط بین المللی می‎گویند در صورت که دعوت از گروه طالبان با هماهنگی حکومت افغانستان صورت بگیرد، می‎تواند برای رفع چالش‎ها کمک کند.

داکتر داود راوش یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت اگر از این گروه دعوت می‎شود به حیث یک قوت مشروع نه بلکه باید به حیث یک جانب درگیر جنگ مشخص شود.

راوش افزود:

"اگر ما برای همیشه به جانب درگیر جنگ ارزش قایل نشویم و آن رادر هیچ مذاکره یی نداشته باشیم هم دست یافتن به راه حل مشکل است، اما تعامل دیپلوماتیک این است که روسیه باید در این مورد با حکومت افغانستان مشوره کند، اگر این کار در مشوره با دولت افغانستان صورت بگیرد برای حل معضلات می‎تواند یک گام مثمر باشد، اما این که از این طریق آنان مشروعیت پیدا کنند، اصلا درست نیست؛ زیرا اگر دولت افغانستان به حیث نماینده قانونی مردم در آن نشست اشتراک می‎کنند پس آنان "طالبان" کی هستند؟"

این که حکومت افغانستان با حضور طالبان مسلح در نشست دوازده جانبه مسکو توافق کرده در آن اشتراک خواهد کرد یا خیر تا کنون مشخص نیست.

اما اسحاق اتمر آگاه مسایل سیاسی می‎گوید افغانستان با داشتن دیپلوماسی فعال باید در تمامی بحث‎های که در رابطه به این کشور در منطقه صورت می‎گیرد، اشتراک کند.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG