لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

رهبران عرب برنامه صلح اسرائیل با فلسطین را احیا نمودند


رهبران عرب روز چهارشنبه برنامه صلح اسرائیل- فلسطین را احیا نمودند.

این رهبران می‎گویند که آن‎ها برای از سرگیری برنامه صلح جهت پایان دادن به نزاع اسرائیل- فلسطین، آماده‎اند.

آن‎ها، بار دیگر امکانات روابط کامل با اسرائیل را در بدل تشکیل یک دولت فلسطینی در دستور کار شان قرار دادند.

آن‎ها تعهد کردند که یک جدول زمانی خاصی را برای پایان دادن نزاع اسرائیل- فلسطین بر بنیاد طرح حل تشکیل دو دولت، دنبال می‎کنند.

این، یک پیام آمادگی رهبران عرب به رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ می‎باشد که اگر می‎خواهد در صلح شرق میانه میانجیگری کند.

اسرائیل در نقشه
اسرائیل در نقشه

اجلاس کشورهای عضو اتحادیه عرب در زمانی برگزار شده که قرار است، رهبران سه کشور عمده عرب قرار است، در هفته آینده در واشنگتن با دونالد ترمپ ملاقات نمایند.

شاه عبدالله پادشاه اردن، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و محمود عباس رئیس اداره خود گردان فلسطین برای هماهنگی موقف شان در آستانه دیدار با رئیس جمهور امریکا در قصر سفید، باهم ملاقات کردند.

ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن گفت، این نشست علامتی برای جهان عرب به حساب می‎رود که به کار با اداره ترمپ روی گفتگو معامله تشکیل دو دولت، تمایل دارند.

جیسون گرین بلات نماینده بین المللی رئیس جمهور ترمپدر امور بین المللی گفتگوهای را با محمود عباس و وزرای خارجه اردن، مصر و قطر در حاشیه نشست عرب لیگ به راه انداخت.

نشست کشور های عربی
نشست کشور های عربی

بلات، به رهبران عرب گفت، ترمپ باور دارد که یک توافق صلح بین اسرائیل و فلسطین امکان پذیر است و بگفته وی این یک پیام مثبتی برای منطقه و جهان خواهد بود.

اما رئیس جمهور امریکا روی حل معضله شرق میانه تبصره‎های ضد و نقیض کرده‎است. او در جریان مبارزات انتخاباتی خود با تعهد این‎که سفارت ایالات متحده را به بیت المقدس انتقال خواهد داد، خشم رهبران کشورهای عرب را بر انگیخت و سپس گفت که او آماده پذیرش راه حل تشکیل دو دولت است.

ازرائیل کاتز وزیر امور استخبارات اسرائیل بر اهمیت موضوع فلسطین مهر تائید گذاشت، اما افزود که رهبران عرب سایر چالش‎ها به گفته وی چالش‎های ستراتیژیک منطقه یی مانند دخالت ایران، گروه داعش، موضوع سوریه، عراق، یمن و لیبیا را نباید فراموش کنند.

اردون که میزبان این اجلاس بود اظهار داشت، اجلاس یک روزه سران عرب در سواحل بحیر المیت، پیام صلح را در پی داشت. اما همزمان با آن، فشارهای تازه را بالای اسرائیل وارد می‎کند که از سرزمین‎های که آن‎ها را در جنگ سال ۱۹۶۷ در شرق میانه اشغال کرده‎است، خارج شود.

XS
SM
MD
LG