لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

مبهم بودن پالیسی امریکا در مورد افغانستان و علاقه روسیه به این کشور


در حالی‎که پالیسی جدید امریکا در مورد افغانستان تا هنوز مشخص نیست، علاقه روسیه در افغانستان روبه افزایش به نظر می‎رسد عنوان گزارش تحلیلی است که آژانس خبری اسوشیتد پرس منتشر کرده‎است.

به نوشته این گزارش، در حالی‎که جنگ شانزده ساله امریکا در افغانستان ادامه دارد، روسیه منافع اش را در افغانستان، یعنی در کشوری احیا می‎کند که به نام قبرستان امپراطوری‎ها شهرت دارد.

این مانورهای زیرکانه روسیه شامل تماس با طالبان و رهبری یک تلاش جدید دیپلوماتیک برای برخورد با آینده افغانستان در حالیست که جهان هنوزهم در مورد ستراتیژی جدید واشنگتن برای افغانستان بی خبر است.

اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ در مورد اهداف اصلی مسکو مطمین نیست و از شرکت در جلسه ابا ورزیده است که با حضور نمایندگان چین، پاکستان، هند، ایران و چند کشور آسیای میانه، ماه آینده در مسکو برگذار می‎شود.

نماینده حکومت افغانستان در این جلسه حضور خواهد داشت ولی ایالات متحده دعوت شرکت درین جلسه را رد کرده و گفته‎است، به وقت دعوت نشده‎است. در حالی‎که منابع طالبان گفته‎اند آن‎ها نیز در جلسه مسکو شرکت می‎کنند ولی بر اساس گزارش‎ها کسی طالبان را به این اجلاس دعوت نکرده‎است.

یالات متحده دعوت شرکت درین جلسه را رد کرد.
یالات متحده دعوت شرکت درین جلسه را رد کرد.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می‎نویسد، این اقدام روسیه که عواقب ناگوار اشغال افغانستان در دهه ۱۹۸۰ را به یاد دارد، تغیر بزرگ در نحوه موقف گیری است و این موقف در حالی اخذ می‎شود که کریملین کمپاینی را برای داشتن دست بالاتر در سطح بین المللی، در تقابل با امریکا آغاز کرده‎است، به شمول تلاش‎ها برای توقف جنگ داخلی سوریه.

مسکو حتی تلاش نموده‎است در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‎ها میانجیگری کند که با آن تسلط سیاسی واشنگتن بر مسایل شرق میانه را به چالش می‎گیرد.

این تاخت و تازهای جدید روسیه در افغانستان همچنان عاقبت نگران کننده دیگری از تجدید در موقف گیری‎های واشنگتن تلقی می‎شود. این درک یا دیدگاه در سطح بین المللی درحالی به شدت شکل می‎گیرد که اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ یک ستراتیژی جدید را برای افغانستان طراحی می‎کند. ترمپ بعد از آغاز کارش به حیث رئیس جمهور امریکا به ندرت از افغانستان نام گرفته‎است، کشوری‎که در آن بیشترین نیروهای امریکایی در ساحه جنگ مستقر اند.

یک تحلیلگر امور جنوب آسیا در راند کورپوریشن می‎گوید:

"روسیه خلای را می‎بیند و تلاش دارد آن را پر کند، روسیه در هر جا دنبال فرصت‎ها می‎گردد تا بتواند نفوذش را گسترش داده و منافع اش را آزادانه دنبال کند و اتحادها و مشارکت‎های ایالات متحده را تخریب کند."

به نوشته اسوشیتدپرس، حکومت پوتین یک میانجی غیر محتمل صلح در افغانستان است ولی افغان‎ها به این مسئله با نگاه کاملاً غیر مطمین می‎نگرند.

شورشیان در سال گذشته در تلاش سقوط دادن مراکز چندین ولایت بودند.
شورشیان در سال گذشته در تلاش سقوط دادن مراکز چندین ولایت بودند.

افغان‎ها منتظرند ببینند که آیا واشنگتن سربازان بیشتر به افغانستان میفرستد، ستراتیژی مناسب را در برابر حملات روز افزون طالبان و عقب گردی‎های قوای افغان اتخاذ می‎کند یا نه؟

شورشیان در سال گذشته در تلاش سقوط دادن مراکز چندین ولایت بودند.

آن‎ها هفته گذشته ولسوالی سنگین هلمند را گرفتند، ولسوالی که قوای امریکایی و بریتانوی برای تسلیم دادن آن به حکومت افغانستان، جنگ‎های خونینی را متقبل شده بودند.

مسکو این ادعا را که گویا از طالبان حمایت تجهیزاتی می‎کند رد کرده‎است و می‎گوید، تماس‎هایش با طالبان فقط به تامین امنیت و تشویق این گروه تندرو به مصالحه با حکومت افغانستان متمرکز است، چیزیکه واشتگتن در آن در چند سال گذشته ناکام بوده‎است.

روسیه همچنان از کاهش تحریمات بر رهبران طالبان سخن گفته‎است که آماده همکاری اند.

گفته می‎شود روسیه در اصل، به جنگ افغانستان با نگاه متفاوت تر از غرب می‎نگیرد.

روسیه اغلبا" فعالیت‎های امریکا در افغانستان را با اصطلاحات بازی بزرگ سال‎های ۱۸۰۰ ترسیم می‎کند، یعنی زمانی‎که روسیه و امپراطوری بریتانیای کبیر برای داشتن نفوذ در افغانستان و همسایه هایش رقابت می‎کردند و روی ترسیم موقف ستراتیژیک افغانستان با آسیا و شرق میانه تصمیم می‎گرفتند.

روسیه حال آهسته آهسته آغاز به این کرده‎است که طالبان را به حیث یک قوای محلی و یک شریک خود در جنگ علیه داعش ببیند، نه یک تهدید جهادیست بین‎المللی.

روسیه همچنان از کاهش تحریمات بر رهبران طالبان سخن گفته‎است که آماده همکاری اند.
روسیه همچنان از کاهش تحریمات بر رهبران طالبان سخن گفته‎است که آماده همکاری اند.

ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان و پاکستان در ماه جنوری به رسانه‎های ترکیه گفته بود، افغانستان کجا و امریکا کجا؟ وی پایگاه‎های نظامی امریکایی در افغانستان را به این تشبیه کرده بود که روسیه سربازان مستقر در مکسیکو داشته باشد.

در حالی‎که روس‎ها از بی ثباتی افغانستان به دلیل نزدیکی با ساحه نفوذ خود نگرانی دارند، شاید مسکو با تلاش‎های اخیرش، خواهان بهتر ساختن موقف دیپلوماتیک اش و تقویت روابط در آسیا است. فشار روسیه به سمت شرق بعد از آن بیشتر شد که روابط مسکو به سبب الحاق کریمیای اوکراین با خاک روسیه و موضوع دخالت در انتخابات امریکا، با واشنگتن و غرب تیره شد.

روسیه روابط قبلاً سرد اش با پاکستان را که میزبان رهبران طالبان است بهبود بخشیده و روابط پرتنش و همکاری‎های اقتصادی با چین را نزدیک ساخته‎است.

اعزاز احمد چودری سفیر پاکستان در واشنگتن دیروز گفت:

"مردم از بی ثباتی افغانستان مایوس اند، تمام منطقه عذاب می‎کشند ولی با آن‎هم رهبری امریکا قابل ترجیح است."

اسوشیتدپرس می‎نویسد، مسکو نتوانسته‎است اعتماد حکومت افغانستان را به دست بیاورد.

همایون قیومی یک مشاور رئیس جمهور غنی درین ماه در واشنگتن در سخنرانی گفت:

"هر کشوری که بین تروریست خوب و بد تفاوت قایل می‎شود اشتباه بزرگی را مرتکب می‎گردد."

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور غنی اخیراً به رادیو آزادی گفت، در جریان دیدار اخیرش از روسیه به وی اطمینان داده شد که روسیه در تلاش حمایت از مصالحه در افغانستان است نه در پی حمایت نظامی آن. اتمر گفت، افغانستان از چنین رویکرد استقبال می‎کند.

XS
SM
MD
LG